Klematis i min have

Jeg kan ikke prale af at have mange forskellige planter i min have. Jeg har ikke så mange års erfaring i havearbejdet, at jeg har fået samlet en masse sjældne arter, eller udviklet en særlig interesse for en bestemt plantetype. Og dog. Det nærmeste jeg kommer på en særlig interesse er min fascination af klematis. Jeg har nu - hold fast:-) - 7 forskellige sorter:



  • Clematis Alpina

  • Clematis Jackmanii

  • Clematis Bill MacKenzie

  • Clematis montana Rubens

  • Clematis The President

  • Clematis Montana

  • Clematis macropetala (tror jeg)
Jeg vil gerne have endnu flere, og det kommer - når blot jeg finder gode steder til dem.

Clematis Alpina er den mest sarte og skrøbelige, hvad angår grokraft og blomstring. Jeg har to af dem, og den ene vokser ret beskyttet op af et stort gammelt træ. Derfor får den næppe megen næring og sol. Dog vokser den betydeligt bedre og blomstrer mere end min anden clematis alpina, som har sol - men er udsat for meget vind. Den blomstrede ikke mange dage i år. Straks efter blomstringen satte en stærk vind ind - og blomsterne forsvandt. Clematis Alpina har 5-6 cm. lillafarvede blomster, som ikke åbnes helt. De er skrøbelige og smukke, og det gælder om at nyde dem i den korte tid, blomstringen foregår. Alpina udmærker sig ved at blomstre tidligt. Blomstrer i maj.

Clematis Bill MacKenzie er af en helt anden støbning. Den hører til den sentblomstrende gruppe af klematis. Bill MacKenzie har en enorm grokraft. Den kan udvikle sig fra små stubbe til at vokse 3-4 meter over en bue på kun een sæson. Derudover er styrken, at den blomstrer længe og kraftigt. Blomsterne er gule og klokkeformede og åbnes kun lidt. Efter blomsterne følger nogle uldne frøhoveder. Jeg klippede Bill MacKenzie helt ned i marts. Så nu må vi se, hvor langt den kommer i år.

Montana Rubens og The President har jeg plantet i år. The President har leveret een stor fin blomst allerede, men det regner jeg med var for planteskolens skyld:-) Nu må vi se, hvor vidt den får fat i år. I følge etiketten kan jeg regne med blomstring hen over sommeren. Hører til gruppe 2 som blomstrer om sommeren og beskæres efter blomstring.
Rubens har jeg ikke set så meget til endnu. Den vokser og lever....jeg holder øje med blomster.

Clematis macropetala
...hvis det er en sådan. En dejlig forårsklematis, som blomstrer rigt og længe. Den har en skøn dobbelt blomst, som nærmest ligner silkepapir. Blomsterne er sart lilla/lyseblå og bliver efterhånden nærmest gennemsigtige. Denne klematis er også ret hårdfør. Min er plantet et ret udsat sted med megen vind, men det anfægter den ikke. Den blomstrer rigt og længe i maj måned. Efter afblomstringen kommer frøstandene ("uldhoveder"), som bliver siddende hen over sommeren.

Montana: Ud over 'Rubens' har jeg sat en stikling af en hvid montana. Så vi får se, om den får fat....Den hvide montana er nok den mest almindelige klematis i de danske haver, men det har jo sin forklaring. Den er ganske simpelt smuk.

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN