Kan danske haver skabe mere turisme?

Jeg har netop i dag været til en udmærket og inspirerende temadag på KU Life (læs: Landbohøjskolen). Læs mere om arrangementet her.
Temaet var haveturisme, som er et velkendt fænomen i England og til dels i Sverige. Herhjemme kender vi det jo også, men som begreb er det nok ikke så velkendt endda.

Inspiration fra ind- og udland.
Temadagen tilbød bl.a. spændende oplæg fra James Rudoni om Wisley Garden (England), Sveriges stjerne landskabsarkitekt: Ulf Nordfjell, Susanne Vind fra Sanderumgaard, Claus Bonderup fra Haven i Hune og Astrid Jørgensen fra Geografisk Have i Kolding. Alle talte de om haveturismens udfordringer. Hvis jeg kort skal opsummere, så er den store udfordring at få forretning og haveinteresse til at gå hånd i hånd. Dilemmmaet er i al sin enkelthed: Hvor meget skal jeg gå på kompromis med min havefaglige stolthed for at skaffe penge i kassen. Egentlig bør der ikke være modsætning mellem de to ting, men ofte er der en modsætning mellem at betragte stedet som en HAVE eller som en ATTRAKTION. Hvordan skal fordelingen være mellem de to ting?

Haven er for entusiaster
Samtidig gjorde dagen også klart, at i havearbejdet (og måske alle andre former for arbejde også?) er ildsjælen en nødvendighed. Der er så meget engagement i denne branche - både professionelt, men også i privat regi. Havefolk er entusiaster. Nu har man indset, at der også kan tjenes penge på det. Hvis man altså får lavet et godt koncept.

Smukke omgivelser midt i byen
Temadagen gav også lejlighed til at nyde Landbohøjskolens smukke bygninger og haven omkring. Uhm...dejligt for en bondetøs som mig! Desuden mindede dagen mig om alle de smukke haveanlæg, som jeg endnu ikke har fået set i England, Sverige, Danmark...

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN