Lugning og høst i køkkenhaven

Køkkenhaven er omsider godt på vej. Jeg er netop i gang med forårets første lugning. Alt i alt tager det en 4-5 effektive timer for mig at komme igennem hele køkkenhaven. Lugning er ikke specielt interessant, men faktisk heller ikke noget, som jeg bruger vældig meget tid på i køkkenhaven. Når alle frø er spiret, og man har en fornemmelse af, hvad der er ukrudt og hvad der er afgrøde - så kan man luge første gang. Så skal man regne med en tur mere i højsommeren og så igen i sensommeren. Mere skal der ikke til.

Salat fra mistbænk
Min første salat er netop høstet i sidste uge. (Brune d'hiver ) Men indrømmet; det var fra mistbænken, som blev tilsået i april. Jeg satser på, at der er nok salat i mistbænken indtil salaten i køkkenhaven er klar. Netop nu, hvor salaten i køkkenhaven er bittelille, skal man huske at så igen. Ideelt set bør man så hver tredje uge for at sikre sig frisk salat i hele vækstsæsonen. I øvrigt kan man med fordel så forskellige afgrøder over flere gange. Prøv også at så ærter, dild, rucola, radiser, gulerødder, bønner. Jeg har netop sået sukkerærter, som jeg ikke fik sået i første omgang.

Bønner på vej
Også bønnerne har fået godt fat. Jeg var noget betænkelig ved udsigten til nattefrost i forrige uge, men heldigvis holdt temperaturen sig på den rigtige side af nul, bønnerne har ikke taget skade. De vokser fint, og jeg må snart gøre alvor af at bygge stativer til dem. Indtil videre har jeg bygget en enkelt prototype... (opskrift følger senere) De italienske borlottobønner har fantastisk grokraft og er allerede 15-20 cm. høje, herefter følger de sorte "Black Turtle".

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN