Så kom solen...snart tid til at så?

Sne, kulde og is får mig næsten til at glemme, at det nogensinde skal blive forår igen, og dermed tid til at dyrke køkkenhaven. Men idag skinner solen, og jeg begynder så småt at orientere mig lidt hen mod den kommende sæson i haven.

Nyheder i min lille butik: minlandhave.dk
Jeg har en lille frøbutik, som sælger økologiske frø. I disse dage kommer de (sidste) nye frø hjem til butikken. Det er svært at vælge, men jeg går altid efter min egen impuls - og hvad jeg selv har lyst til at så i haven. Blandt nyhederne er bl.a. den meget tidlige savoykål Vorbote, som jeg selv skal prøve. Der er 2 slags grønkål, hvidkålen Holsteiner, asiasalaten "Green-in-snow" og den bolchestribede rødbede Chioggia, flere gulerodssorter, glaskål, blomster og mange mange flere. Jeg glæder mig til at prøve mange af dem! Fordelen ved at have sin egen frøbutik er jo, at man får prøvet mange forskellige sorter - og bedre kan anbefale nogle, fremfor andre. Det er virkelig sjovt for mig at prøve sorterne af og opdage deres forskellighed.


Egne kålplanter
I år skal jeg bl.a. prøve selv at lave kålplanter, løg og porrer. Jeg forsøgte mig sidste år med porrer - og det gik nogenlunde. Jeg kom bare lidt for sent igang. I år skal jeg så tidligt! Dvs. frøene skal sås i begyndelsen af marts indendøre. Måske februar?

Næste problem er blot, at jeg virkelig mangler et sted at have frøkasser til at stå. Mit hus vender dumt - og der er ikke mange vinduer mod syd. Men min mor har en dejlig sydvendt udestue, som hvert forår ligner det rene gartneri. Så mon ikke jeg skulle snige et par kasser derind?

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN