Undskyld og tak, Vilhelm!

Her den anden dag, gav jeg mig til at rydde op i vores mange kogebøger. Det førte til, at jeg fandt en gammel havebog fra 1977, som min svigermor har foræret mig. Hun er ikke selv grøntsagsdyrker og syntes vel, at jeg havde mere glæde af den end jeg. Bogen hedder: "Få glæde af køkkenhaven" og er oversat fra engelsk. Den rummer grundige gennemgange af dyrkning samt anvendelse af diverse grøntsager, men det allerbedste er den danske indledning, som gennemgår køkkenhavens historie.

Det hele begyndte med Vilhelm
Her kan bl.a. læses, at munken Vilhelm fra cistercienserordenen i 1165 blev kaldt til Eskildsø og her indførte grøntsagsdyrkning. Munkene dyrkede især lægeurter og altså også spiselige afgrøder. Men at urter kunne spises faldt ikke i god jord hos de kødspisende nordboere. De andre munke samt folk omkring klosteret var forargede over de grønne spisevaner, som her gengives fra Krøniken: "Hvorfor er dog denne stodder kommen til os, han drikker selv ikke meget, men omsætter klosterets midler i sølv og guld og giver os kun træernes blade og markernes urter i stedet for mad."

Vi er nu efter 900 år nået så langt, at vi med rette kan sige: Undskyld og tak Vilhelm!

Vilhelm, også kendt som havehelgenen.
Vi er først lige begyndt
Egentlig havedyrkning kom først til i 1500-tallet. De første haver blev anlagt omkring 1520 efter Christian den andens forlangende. I mange år var haveanlæg og havedyrkning forbeholdt adel og konger. Bogen fremlægger også, at man så sent som i midten af 1800-tallet begyndte at spise tomater og bønner i Danmark. I starten dyrkede man tomat som prydplante - og først senere turde man spise frugten.
I sidste halvdel af 1800-tallet begyndte den folkelige udbredelse af havedyrkning i Danmark. Så ærlig talt: Vi er stadig kun lige begyndt!

Kommentarer

  1. Det er en rigtig god bog om køkkenhave. Den havde jeg også, indtil min yngste datter ikke mente, jeg havde brug for den mere. Så nu står den i hendes hjem. Godt med tanke på, at mine børnebørn så får dejlige grøntsager.

    SvarSlet
  2. Tak for den fine historie om Vilhelm. Det er skønt med lidt baggrundsviden.

    SvarSlet
  3. Den har jeg også, og jeg bruger den faktisk stadig som opslagsbog. Den har nogle dejlige tegninger ;-)

    SvarSlet
  4. Det er jo også min køkkenhavebog og den er rigtig god synes jeg og jeg bruger den engang imellem selvom jeg ikke dyrker grøntsager mere. Jeg har aldrig afprøvet Madam Mangors opskrifter, har du?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN