Dådyr, nissehue og trafikvest

Dådyr i min have. Det er der ofte. Det er smukke dyr, men de er frække som slagterhunde... Her i forårstiden, er der altid en periode, hvor dådyrene kommer på besøg for at nippe til min køkkenhave. I år er ingen undtagelse. Sidste år måtte jeg indhegne haven i en periode, men i år er køkkenhaven jo blevet væsentligt større og hegn er umuligt. Jeg har måttet ty til andre metoder.

Ny rekord!

Sidste weekende plantede jeg mine kål, som er forkultiveret indendøre. De store og flotte planter trængte i den grad til at blive plantet ud. Jeg færdiggjorde min plantning kl. 17, spiste aftensmad - og ved min daglige havevandring omkring kl. 19 kunne jeg se, at dådyrene også havde spist aftensmad! Det er immervæk ny rekord for dådyrene. Lurer de på mig? 

Mens jeg sad og hyggede mig ved aftensmaden, havde dådyrflokken trasket igennem min køkkenhave - uden jeg havde opdaget det. Heldigvis var der kun nippet til kålene, så alle kål ser ud til at overleve. Dådyrene skader mest ved at spise, men de skader også bedene ved at trampe rundt i de spirende planter. Ofte kommer et dådyr ikke alene, men tager hele familien med:-)

Nissehue og trafikvest holder dyrene væk

Så denne gang måtte jeg ty til nye metoder: Et fugleskræmsel bestående af et bønnestativ, en trafikvest og en nissehue! Min yngste datter konstaterede konsekvent: "Det ligner jo ikke engang en person!" Næ, måske ikke, men det har holdt dådyrene væk siden. 


Kommentarer

  1. Bare det fungerer så er det godt for det må være frustrerende når de er så hurtig ude efter du har forladt pladsen:o)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN