Der er fugle i min have

Det burde jo ikke være nogen overraskelse for mig. Men i år har jeg pludselig fået øjne for de mange forskellige fugle, som bor i min have. Det burde egentlig være omvendt, for jeg har fældet et stort og gammelt læhegn og nogle store grenbunker. Faktisk er der ryddet så meget op, at jeg sikkert har fjernet flere af fuglenes boligblokke. Planen er selvfølgelig at plante nyt, men lige nu er der ret åbent, og det har måske betydet, at jeg bedre kan se, hvad der foregår derude.

Jeg er fugleanalfabet

Problemet er nu, at jeg er total fugle-analfabet. Jeg kan kende en solsort - hvilke der næsten ikke er nogen af - musvitten, gråspurv (hvilke der næsten heller ikke er nogen af), vipstjert, viber, alliker (som bor i vores ikke-fungerende skorsten) og en bogfinke. Så er der ikke mere fugle og fauna at hente i mig.

En lille rede.
Imponerende byggeri:
Grov udvendig og blød og varm inderst.


Kan man google fugle?

Nu bliver jeg jo nysgerrig. For jeg ser grønne og gule spurve, spætter, svaler og rovfugle. Nu mangler jeg jo både kikkert og fuglebog. For prøv lige engang at google en fugl, du har set: "grøn fugl" eller "grøn spurv". Meget vanskeligt at få noget fornuftigt ud af. De fleste resultater er tilbud på forskellige varer, man kan købe.

Musvitterne har jeg dog styr på. De bor i alle mine fuglekasser. Jeg er fascineret af, hvor let det er at få fugle til at flytte ind i de boliger, man tilbyder dem. Nogle gange flytter de også ind i de boliger, man ikke har tilbudt dem. F.eks. så jeg her til morgen en musvit flyve ind i en udluftningskanal til badeværelset. Hmm....

"Fuglekassen"

For lang tid siden fik min mand en "fuglekasse", der fungerer som camouflage for en flaske et eller andet. Huset kan så sættes op i pavillonen som en form for camoufleret barskab. Måske en bizar form for havemøbel, men lidt sjov alligevel. Den fuglekasse har stået indendørs lige siden og har ikke været i brug. Her i foråret satte jeg den ud på havebordet for senere at ville tage den med mig ud i pavillonen og hænge den op. Jeg havde dog planer om at lukke hullet for at forhindre fugle i at bygge rede deri. Men det nåede jeg ikke. Fuglekassen stod der på bordet i nogle dage, og pludselig var der unger derinde. Så havebordet har været fredet i et stykke tid. Nu har ungerne forladt reden, og måske jeg skulle skynde mig at hænge barskabet op inden et nyt kuld kommer til.

Kommentarer

  1. Altså en grøn fugl kan næsten kun være en grønirisk - og den gule kunne være gulspurv.... jeg har dem begge i min have - og tror det er fordi vi fordrer hele året. Er det små fugle kan du Google spurve og se billeder - men der er alligevel ikke helt let!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN