Mit første blomkål - hurra!

I går havde jeg besøg af en veninde og som sædvanlig trak jeg hende med ud i haven. Alle, der viser den mindste interesse for have, bliver trukket med derud:-)

Pludselig siger hun: "Næ, du har blomkål!" Jeg vidste godt, at jeg har plantet blomkål, men jeg havde ikke opdaget, at kålene allerede nu har produceret de fineste blomkålshoveder. I alle planterne sidder de fineste, hvide hoveder. Så i aften skal vi have egenproducerede blomkål.

Kåldyrkning: Før eller efter larver

Lige nu er larverne ved at indfinde sig i kålen. Hvidkål, rødkål og ikke mindst rosenkål bliver i den kommende tid ofre for larvernes store sult. Planterne er så smukke lige nu, men om et par uger er der huller i alle blade og planterne bliver noget medtaget. Det er et skræmmende syn. Hvis man har tid - og ikke er på ferie - kan man fjerne alle larver hver dag. (det kan være uoverskueligt...) Ellers kan man lade naturen gå sin gang og sørge for at dyrke kål, som er færdig til høst INDEN larverne (savoykål og blomkål) eller langt efter larverne. De stærkeste kålplanter overlever, og vinterkål som hvid- og rødkål vil vokse videre og danne fine hoveder lang tid efter larverne er flyttet hjemmefra.

Blomkål: 2 måneder på friland

Blomkål har man jo ikke lyst til at spise, hvis de er fyldt med larver. Derfor er det ekstra dejligt, at denne sort åbenbart er klar nu - lige før larverne flytter ind. Sorten hedder "White Ball", og jeg har sået den indendøre i april, plantet den ud i maj - og ca. 2 måneder efter er den klar. Herligt!

I øvrigt er mine mørklilla valmuer ved at springe ud i køkkenhaven. Det bliver et flot indslag mellem gulerødder og pastinakker.

Kommentarer

  1. Jeg kom bare lige forbi.
    Hvor er dine valmuer smukke.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN