En purpursolhats forunderlige blomstring

Smuk er den, når blomstringen er fuldført.
Jeg bruger gerne en række eller to i køkkenhaven til at så en ny staude. Helt officielt tror jeg, at stauder skal sås i efteråret, men jeg sår en pose eller to samtidig med grønsagstilsåningen i foråret, og det fungerer fint. Stauderne står så i køkkenhaven et helt år, før jeg næste forår planter dem ud i prydhaven.

Purpursolhat (echinacea purpurea) er en af de stauder, som jeg har haft succes med. Stauder bliver ikke rigtig til noget det første års tid efter såningen. Andet år kommer der beskeden blomstring, men med årene vokser stauderne til, og blomstringen og planterne bliver kraftigere.

En forunderlig blomstring

De små kronblade begynder at stikke ud.
Purpursolhat bliver ca. 80 cm. høj og har lange kraftige stængler med en enkelt blomst på hver. Blomstringen er sjov at følge. I løbet af juni og juli dannes midten af blomsten, og man begynder efterhånden at tvivle på, at der nogensinde dannes kronblade, som jo ellers er purpur solhats kendetegn. Men i begyndelsen af august begynder små pinde at stikke ud fra blomstermidten og i løbet af et par dage folder de purpurfarvede kronblade ud.

Purpursolhat i forskellige stadier af blomstringen.

Kommentarer

  1. ja, i begyndelsen ser blomsterne så pjevsede ud at man tror at de ikke bliver til noget. Og så pludselig blomstrer de på fuld kraft.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN