Succes med rosenkål

Rosenkål klar til høst.
Jeg har kun forsøgt mig med dyrkning af rosenkål to gange. Første gang gik det ret dårligt. Larverne var så vilde med rosenkålplanten, at væksten blev fuldstændig ødelagt. Der blev ganske vist lidt rosenkål, men det var en ganske mager høst.

Derfor havde jeg ikke de store forventninger i år. Men det er gået virkelig godt denne gang. Om det skyldes valget af sort, eller at sommerfuglelarvernes antal har været mindre i år, vejret eller en kombination af det hele - tjah det vides ikke.

Rosenkål Rosny
I hvert fald er jeg godt tilfreds med resultatet. Jeg har testet sorten Rosny, som selvfølgelig sælges i Min Landhaves webshop. Hos mig har planterne givet ca. 30-50 rosenkål pr. plante. De små kål er velsmagende (hvis man ellers kan lide rosenkål) og med en begrænset bitter smag, som ellers kan være ret så dominerende hos rosenkål. Jeg har ikke haft så mange planter i år, da mine forventninger var så små. Men næste år håber jeg, at der kan blive plads til flere.

Er egne planter bedre?
Jeg ved ikke, om det er min forudindtagede holdning, men jeg har god erfaring med at så mine kålplanter - frem for at købe færdige planter. Planterne bliver store, kraftige og synes også at være mere modstandsdygtige. Men igen. Om det er sorten, økologien, vejret, jordforhold eller antallet af sommerfugle....tjah, det er så dejlig uvist:-)


Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN