Planlægningen fejler ikke noget

Der er ikke grund til at gå i detaljer med vejrforholdene - og at det er påske om lidt - og at jorden er frossen - og at der ikke er udsigt til at sætte spaden i jorden.....
Men planlægningen fejler ikke noget! Drømmene er intakte, og jeg lader mig ikke gå på af et midlertidigt tilbageslag = føromtalte vejr.


Salater i rød og grøn er i fin kontrast til hinanden og løgene.

Potager-drømme

For ganske få år siden kendte jeg ikke ordet potager. Heldigvis kan jeg nøjes med at skrive det, for det er et fransk ord, der betegner en "køkkenhave med æstetisk effekt". Måske er der franskkyndige læsere i blandt, der kan af- eller bekræfte, om udtalelsen er [potasjé]?
I hvert fald har jeg i de sidste par år været meget inspireret af potager-idéen. I en potager dyrkes grøntsager med lige dele nytte- og prydværdi. Æstetikken er med andre ord en væsentlig faktor, når man dyrker en potager. Selvsagt dyrkes ikke kun grøntsager, men også blomster med både nytte- og prydværdi. Så jeg har eksperimenteret lidt med måder at skabe kontraster vha. grøntsagerne. Se f.eks. billedet med salat og løg.

Rammerne er på plads

Sidste år blev min nye køkkenhave anlagt. Den er formet som en halvcirkel med fire lagkagestykke-formede bede, der samtidig udgør hver sin del af et fireårigt sædskifte. Sidste års udbytte blev OK set i lyset af, at jeg kom lidt sent i gang pga. anlægsarbejdet - og at jorden var ubehandlet. (Læs - ingen gødning tilsat....) I år er der bedre chance for at komme godt fra start.
Den nye geometriske ramme (halvcirkelen) er selve basis for at skabe en smuk potager. Der er stadig meget på tegnebrættet, men rammerne er nu stort set på plads.


Planlægning i forhold til farve og højde

Jeg har ikke før været SÅ strategisk omkring farvevalg og planterækkefølge i min køkkenhave. Jeg plejer egentlig kun være opmærksom på, at sædskiftet overholdes. Blomsterne har været i min køkkenhave i flere år, og det er egentlig via dem, jeg har opdaget skønne farvekombinationer. F.eks. glæder guldvalmue og kål hinanden.

Så i år skal der tænkes nærmere over, hvordan rækkerne skal sammensættes. De lagkagestykke-formede bede inviterer til buede rækker - og sådan bliver det også i år. Men som noget nyt planlægger jeg rækkefølgen i forhold til højde og farve. Det er givet, hvor grøntsagerne skal placeres i bedene. Gulerødder, pastinakker, selleri, persille, koriander og dild hører sammen i bedet til skærmplanterne. Pga. sædskiftet kan der ikke rokkes ved det. Det betyder også, at planterne ligner hinanden lidt, så jeg kan ikke variere bladformerne så meget. Men til gengæld kan jeg trække farve ind i bedet vha. blomster.

Farveoversigt - blomster

Årets køkkenhaveblomster inddelt efter farve.
Nogle ville bruge Excel:-) Men en håndskitse er
hurtigere.
Jeg har bestemt, at skærmplantebedet skal være gult/orange i kombination med det grønne, som grøntsagerne udgør. For at få overblik har jeg inddelt blomsterne i farver og højde på et lille skema. Så er det nemt at overskue, hvilke egenskaber de forskellige blomster har.

Herefter planlægger jeg mit bed ud fra højde. På den nederste tegning ses, at højden er størst til venstre - og lavest til højre. Grøntsager og blomster placeres efter højde med en jævn fordeling af de farverige indslag fra blomsterne. Det er ikke sikkert, at mit bed bliver eksakt sådan, men planen er på plads.
Højdeoversigt. Bedet set fra siden.
De tre andre bede planlægger jeg på samme måde.

Lad så bare det forår komme, så jeg kan få testet planen i virkeligheden:-)


Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN