Derfor dyrker jeg køkkenhave






Billedet siger vel det hele: Det er lønningsdag i køkkenhaven netop nu. Det bugner med grøntsager, som gerne vil høstes og spises. Vi høster bønner i kilovis, squashplanterne producerer hvide, grønne og gule squash til overflod. Også rødbederne er klar. Salaten står med flotte hoveder, der er løg, forårsløg, bladbede og ikke mindst gulerødder. Aftensmaden bliver tilberedt med så mange grøntsager som overhovedet muligt.

Med andre ord: Det er nu, at både jeg og familien får belønningen for de mange timers arbejde, som jeg bruger i køkkenhaven. Jeg elsker den daglige høstrunde, hvor jeg beslutter, hvad der skal på bordet. Grøntsagerne smager fantastisk, og også den æstetiske belønning er stor. Køkkenhaven står så flot med orange, gule og pink blomster mellem alt det grønne.

Dådyrene høster også

Dådyrene er superglade for ærter. Rækkerne med ærter er trofast blevet beskåret til ca. 10 cm.s højde gennem hele sæsonen. Bønner og squash står i samme bed - urørte - men ærterne er dådyrenes slik! Men nu har de også fundet mine rødbeder. Både de stribede og de runde rødbeder er blevet gnavet i af de store dyr. Det er lidt træls, for rødbederne er gode at bruge langt ud på efteråret. Det bekræfter mig i, at jeg på den ene eller anden måde må stræbe efter at indhegne køkkenhaven.




Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN