I åben krig!

NU er jeg vred, og NU bliver der krig. Krig mod Bambi og hans familiemedlemmer. Her vil jeg godt i parantes bemærket skyde ind, at jeg virkelig havde håbet på en form for gensidig tværkulturel forståelse for hinanden a la "der skal være plads til os allesammen"-agtig løsning, men jeg må nu indse, at der er ikke plads til alle dyr i min have.

Vi er flere om at elske min køkkenhave
Som de trofaste læsere har bemærket, så har jeg et voksende problem med dådyr i min have. Dådyrene blev udsat i skoven (som min grund grænser op til) for 3 år siden, og de har i stigende omfang besøgt min dejlige have. Især køkkenhaven sætter de stor pris på.

Dådyrene jages endnu ikke, så de er overhovedet ikke sky som f.eks. rådyrene. De går altid i store flokke, og er store dyr, så de kan forårsage en del skade i en have.


Først nøjedes de med at spise porrer og kål i vinterperioden. Okay, det går an.
Så spiste de kålplanter i foråret.
Så spiste de ærter og blomster i køkkenhaven.
Så spiste de ærter, blomster og bladbede i køkkenhaven.
Så trampede de rundt i mine fiberdugstunneller.
Så spiste de nyplantede lindetræer.
Så spiste de ærter, blomster, bladbede og rødbede (som de trækker op af jorden) i køkkenhaven.
Og....
nu spiser de også mine NYPLANTEDE ÆBLETRÆER.

Det får bægeret til at flyde over. Jeg havde endda gjort mig umage med at beskytte stammen med net. Men så har de da bare spist alle bladene. No problem! Tilbage har jeg ribbede æbletræer.

Jeg er ærgerlig over det, og havde håbet det ikke var nødvendigt, men nu bliver der bestilt vildthegn. Hele grunden bliver hegnet ind. Besværligt - ja. Dyrt - ja. Grimt - ja. Nødvendigt - ja!

Kommentarer

  1. Åhh hvor er det da ærgerligt at man skal behøve at gøre det.

    Men det andet er heller ikke til at leve med.
    Det bliver også for dyrt i længden at de spiser al din afgrøde og dine træer.

    SvarSlet
  2. Ja, vi er vist heldige med at der blev sat hegn op omkring Pajhede skov inden der blev sat dådyr derind.Jeg kan godt forstå du er træt af dem, de træder og æder jo ligeså meget som en flok køer. Håber du kan købe dig til fred med dyrehegnet. Mange hilsener fra Ulla Milbak.

    SvarSlet
  3. Jeg har også haft store problemer med rådyr i haven. Jeg endte med at indhegne det meste af haven- så nu kan jeg have mine roser i fred. Der var ingen andre ting , der hjalp.
    Jeg håber,du finder en løsning
    Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  4. Det er nok lidt meget at forlange, at dyr skal forstå mennesker. God arbejdslyst. Ønsker dig en rigtig god havesæson i fordragelighed i 2014 :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
  5. Tak for kommentarer.
    Ja Ulla, jeg har jo besøgt din have, som jo også ligger i skovområde. Sjovt er det jo, at Pajhede skov hegner dyrene inde. Men så stort et hegn forventer jeg ikke at sætte op, trods alt:-)

    Zep, selvfølgelig skal dyrene ikke forstå mig:-)Man bliver jo bare lidt irriteret.

    Jette - dejligt, at du nu kan have dine roser i fred. Glæder mig!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN