Køkkenhaven giver det sidste - og jeg er gået i hi.

Savoykål og skønne Ingrid Marie æbler - begge dele er egen avl. Gulerødderne er købte.

Køkkenhaven har været så smuk i år og givet mig og familien masser af grøntsager - og der er stadig lidt at hente derude: Forgroede forårsløg, pastinakker, bladbede, rødkål, savoykål, hvidkål, porrer og persille. Især savoykålen har været god den sidste tid. Det er en sen sort - Winterfürst, som giver et helt kompakt hoved. De tidlige sorter af savoykål er også virkelig gode, fordi de kan høstes før larveangreb - disse kan høstes efter. Tidlig savoykål som f. eks. Vorbote har meget løse kålhoveder.

Jeg går i hi....

Men sæsonen er ved at være slut, og jeg har desværre forsømt min have lidt i de sidste par måneder. Jeg ville ønske, at jeg havde haft tid til at trimme det hele, hive ukrudt op og gøre klar til næste sæson. Det er mit mål engang at lade haven være en helårlig beskæftigelse, men ligesom nogen kun løbetræner i sommerhalvåret, så har jeg en tilbøjelighed til det samme. I år har jeg haft travlt med ombygning indendøre, og så sker der også et eller andet med min motivation til udendørs arbejde, når det regner og rusker og bliver meget tidligt mørkt. I negativ retning. Min krop føler trang til at gå i hi!

Jeg nægter at stresse over det. Min have skal ikke give mig stress, men afstresse. Og derfor trøster jeg mig selv med, at der kommer en ny sæson til næste år. En fræser, spade og knofedt i foråret plejer at gøre underværker. Der skal nok komme en skøn have ud af det igen til næste år.

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN