Det hjemmelavede drivhus er på vej!

Længe, har jeg ønsket mig et drivhus. Lige siden mit første aluminiumsdrivhus på 9 m2 krøllede sig sammen i en storm for 7-8 år siden.
Drivhuset bliver malet i efteråret, mens køkkenhaven stadig er frodig.

Denne gang har jeg valgt et hjemmelavet drivhus af træ. Det har været en omstændelig proces. Som jeg tidligere har fortalt, så har jeg været nødt til at søge kommunen om tilladelse til at bygge, fordi min grund er omfattet af skovbebyggelseslinjen OG fortidsmindefredning. Det tog kommunen et halvt år at træffe den afgørelse, at jeg gerne må bygge et drivhus. Det gik hele sidste havesæson med.

Store dele af træskelettet er blevet bygget indendøre (sidste vinter), og er derefter blevet fragtet ud i haven og bygget sammen på soklen i efteråret. Jeg nåede at male drivhuset halvanden gang, inden efterårsvejret gjorde det umuligt.

Genbrugsglas

Nu har vi så taget fat igen. Sidste år hentede jeg 200 genbrugsglas fra et nedlagt erhvervsgartneri -(og mistede knap halvdelen i fragten! En anden irriterende og trist historie...), og de bliver nu sat i. Det går langsomt fremad - men fremad! Jeg ved ikke, om jeg kan nå at forspire i drivhuset i år, men der skal nok blive dyrket de første tomater derude i år.

Genbrugsglas sættes i drivhuset.

Glasset sættes fast med silikone

Glassene bliver sat i med silikone på to sider. De skal sidde fast - men samtidig kunne give sig lidt, når temperaturen skifter. Det største problem med silikonen er, at det er svært at styre (det er noget "grat", som man siger her...), og det er vanskeligt at lægge i en pæn fuge. Men uanset fugeskønheden, så skal det nok blive et godt drivhus!

Hele langsiden ud mod skoven er lukket - bortset fra taget:-)

Kommentarer

  1. Smukt og dejligt med et drivhus af træ. Fantastisk størrelse. Og så sort-malet, - det er vores også :-)
    Rigtig god fornøjelse.

    SvarSlet
  2. Smukt og harmonisk drivhus du bygger, det bliver jo en rigtig drivhusdrøm. Det ser meget stærkt ud så det krøller sig næppe sammen. Jeg kan dog anbefale enten at omgive køkkenhaven med hæk eller plante et læghegn hvis placeringen er udsat.
    Henrik

    SvarSlet
  3. Hej Janne.Hvor bliver det bare flot dit nye drivhus.Surt med alt det glas der gik i stykker........men går ud fra at du har nok stadigvæk.
    Lidt ærgeligt at du måske ikke når at få det færdigt til den nye sæson.Elsker den sorte farve.
    God aften Jette (mit lille gods)

    SvarSlet
  4. Hej alle sammen,
    Tak for jeres kommentarer. Jeg håber, drivhuset er stærkt. Men det skal jo nok blive testet i den førstkommende orkan:-)
    Heldigvis ligger drivhuset og køkkenhaven placeret i en lavning, hvor der oftest er læ, men der er ret åbent. Jeg håber, det går.

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN