Verdens bedste weekend

Det har været en FANTASTISK weekend i det nordjyske. Fredag, lørdag og søndag har solen braget igennem fra en skyfri himmel, og selvfølgelig bliver vi havemennesker helt kulrede. Havearbejdet er altid engagerende, men med 14 graders varme og sol, så får vi for alvor musik til arbejdet. Så enkelt er det at gøre mig lykkelig: Giv mig en forårssol og en have, jeg kan kratte i - og tid til at gøre det.

Jeg har fået en del ting fra hånden, havemæssigt. Bøgehækken er omsider plantet færdig - og dådyrene har ikke spist den endnu. Derudover har jeg plantet nogle nye træer og fået klargjort to ud af køkkenhavens fire bede. Min nye ven - fræseren Husquarna - har hjulpet mig rigtig godt.

Min uundværlige nye hjælper i køkkenhaven.

Bedet i forgrunden er blevet fræset, mens det næste bed har fået et lag hestegødning - som nu kan fræses ned.

Jeg er så glad for min nye maskine. Den har masser af power, er selvkørende og frem for alt: Kan startes af en kvinde. Ganske vist er der startsnor, som normalt kan være ganske udfordrende, men fræseren her er nem at starte. Den fik lov at trave nogle gange gennem bedene og jorden er let og lækker.

Skal man fræse eller grave?
Mange mener, at fræsning kun er det næstbedste i forhold til f.eks. at grave jorden med en spade. Og manuel nedgravning af hestegødning giver nok også en dybere forarbejdning end fræsningen. Men når man har en stor køkkenhave, som er uoverkommelig at grave med en spade, så er fræsning udmærket. Jeg er udmærket tilfreds med dybden på min nye fræser. Med spade tager det mig to dage at grave et bed. Med fræser tager det en halv time. Jeg lever med ulemperne:-)

Kommentarer

  1. Ja, det har så sandelig været en fantastisk weekend - også her på Sydfyn! Jeg kan godt forstå, du er glad for din fræser. Du får sikkert et kæmpeudbytte fra din køkkenhave, er jeg sikker på!

    SvarSlet
  2. Hej Janne,
    Det er super spændende og udbytterigt at følge din blog her. Jeg selv ved stort set intet om køkkenhave, men har i år alligevel kastet mig over både kål, majs og rødbeder. Ganske vist med dekorativt formål, men det gør da ikke noget at tingene kan spises.
    Jeg glæder mig rigtig meget til, fortsat at følge med her. Ikke mindst i dine drivhusprojekter :-)
    Mathias

    SvarSlet
  3. Hej Mathias Emil,
    Du er hjertelig velkommen! Det glæder mig, at du har kastet dig over grøntsagerne - og jeg er helt enig med dig i, at de også er dekorative. Kålplanternes store grønne blade er smukke, når de kombineres med enhver blomsterfarve. F.eks. gul/orange eller pink. Jeg planter altid blomster i kålbedet - og synet gør mig aldeles salig.

    SvarSlet
  4. Hej, Jeg har ledt efter en fræser som din, men det er nemmere at finde dem hvor "fræsedelen" sidder foran. Vil du fortælle, hvor du har købt den henne og hvad var prisen? Hilsen Sarah

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har købt min fræser, som er er en Husquarna, hos AT Skovcenter i Frederikshavn:http://at-center.dk/
      Nu ved jeg ikke, hvor i landet, du bor, men måske leverer de over hele landet. Ellers er jeg sikker på, at du kan finde modellen i en lignende butik, hvor du bor. Prisen var ca. 8000 kr.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN