Blå congo er klar til kamp

Som jeg tidligere har skrevet om, skal der i år fokuseres på kartofler (blandt andet). I begyndelsen af marts blev alle sorter lagt til forspiring, og Blå Congo var hurtig fra start. Den skød kraftige lilla skud afsted, så enhver kunne se, at denne kartoffel virkelig havde iver og grokraft. Kartoflerne jeg bruger er økologiske og kommer fra Kridtvejsplanter på Mors. De har et kæmpestort udvalg i læggekartofler.

Blå Congo er som navnet antyder en blå kartoffel. Her ser man dens fine lilla, kraftige spirer.
Læggekartoflerne er blevet lidt runkne at se på.



Mister spændstighed
Men ret hurtigt mistede Blå Congo sin fart og begyndte at se lidt træt ud. Kartoflen mistede sin spændstighed og spirerne mistede fart. Jeg turde ikke vente længere med at sætte kartoflerne ud. Og faktisk plejer man at sige, at kartofler skal forspire 3-4 uger, så det passer meget fint. Mht. spændstigheden, har jeg så efterfølgende fundet ud af, at man kan spraye læggekartoflerne med vand.

Men selv om de ser lidt triste ud nu, så er jeg overbevist om, at naturen viser sin vilje til liv, også i dette tilfælde. Jeg har mange gange sat kartofler, der mindede mere om pindsvin end kartofter pga. de alt for lange spirer. Og der har været fin høst. Jeg har aldrig gjort tingene mere korrekt end i år, så jeg forventer da, at det virker!

Det er verdens nemmeste opgave at lægge kartofler. Det tager ingen tid og belønningen er stor.
Starter under plast
Jeg er ikke helt klar over, hvor tidligt man kan sætte kartofler uden plastic, så jeg valgte at trække et par plasttunneller hen over rækkerne, så der kan komme lidt varme i jorden. Forhåbentlig kan Blå Congo lide det.

I næste weekend sætter jeg de andre sorter, og dem har jeg ikke plasttunneller nok til, så de må klare sig på egen hånd. Kun Blå Congo får særbehandling. Det bliver spændende at se, om der bliver tidligere høst.
Kartoflerne får en varm start under plasttunneller.

Kommentarer

  1. Hej Janne, jeg er lige smuttet på genvisit på din blog. Jeg kan se, at vi begge to huserer i en landbohave. Her på matriklen tager Søren sig af køkkenhaven og de vigtige kartofler, som blev lagt under plastik i dag.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN