Tagkonstruktion på drivhuset

Jeg har lovet at lægge tegninger af drivhusets tagkonstruktion her på bloggen. Det gør jeg så!

Dobbelt rygning
Man kan sikkert gøre det på mange måder, men mit drivhus har dobbelt tagrygning. En indvendig og en udvendig. De to rygninger ligger over hinanden. Fidusen er, at glassene slutter til over den indvendige rygning, mens vinduerne er fæstnet på den udvendige.

Her er tagrygningen set inde fra drivhuset. På billedet ses tydeligt, hvordan de to rygninger ligger ovenpå hinanden.

Skitse over gavlen. Den udvendige rygning har to formål: Den slutter tæt over det sted, hvor glassene mødes - og vinduerne fæstnes også på den.

Her ses hvordan vinduerne er sat fast med beslag.

Spærrene - hvis konstruktion ses på skitsen over gavlen - går igen gennem hele huset. I alt er der ti spær. Vi har lavet plads til tre vinduer på den ene side og to på den anden.
Indgangspartiet er lavet på samme måde, bare i mindre målestok. Den vanskeligste konstruktionsopgave var at få de to konstruktioner sat sammen. Men resultatet er blevet godt.

Kommentarer

  1. Tak for det! Fine billeder jeg lægger i gemmerne:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må endelig sige til, hvis jeg kan hjælpe med mere. Jeg håber, du kommer godt i gang med dit projekt:-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN