Tid til at plante løg.

Løg er vidunderlige i køkkenhaven. Dels fordi man i madlavningen bruger rigtig mange løg, dels fordi løgplanter har gode æstetiske kvaliteter. De oprette, minimalistisk udseende vækster er gode kontraster til planter med fyldig, lav bladvækst. I mit sædskifte er løg altid i samme bed som salat. Og netop de to er gode formmæssige kontraster. 

Løg kan sættes som stikløg, eller man kan så dem selv. Jeg gør som regel begge dele. Hvis man sår egne løg, skal man allerede i gang i februar. Så kvik var jeg ikke, men jeg gør forsøget alligevel. Løgene når måske ikke at blive så store, men løg skal der alligevel nok blive. 

I weekenden har jeg plantet nogle af de første løg ud i køkkenhaven. Det kan sagtens vente, men de små løgplanter var ved at gå i stå i drivhuset, så jeg kunne ligeså godt sætte dem i gang med udendørslivet nu. 



 Når løgplanterne sættes ud klipper jeg toppen af. Det hjælper planterne godt i gang. 

 Her i køkkenhavens tidlige fase er udplantede løg gode til at skabe struktur. Rækkerne er endnu ikke alle synlige, fordi  mange af frøene ikke er spiret endnu. Løgplanterne markerer nogle af rækkerne og hjælper mig lidt på vej i den første lugning. 


Kommentarer

  1. Ja løg kan man ikke undvære i haven, vi skal vist også have sat vores. De eneste løg vi sår er forårsløg.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN