Sommerstatus: Varme, varme og varme

Køkkenhaven lige nu. 

Sommeren blev anderledes end jeg havde forestillet mig. Jeg havde set for mig, hvordan jeg skulle gøre drivhuset færdigt, klare noget belægning, sætte vildthegn op og snedkerere på nogle havelåger. Ambitiøst ja - men som regel bringer ambitioner dig lidt længere end ingen ambitioner.

Ambitionerne fik mig dog ingen vegne denne gang. Ingen af ovenstående ting blev gjort færdige (men kom dog lidt videre). For noget så simpelt som VARME gjorde det af med min iver. Jeg har ellers haft en lang ferie i år, men tredive grader fra morgen til aften i en meget lang periode gjorde det af med min arbejdsomhed.

I stedet blev sommeren brugt på at male vinduer på huset og være sammen med familien. Og det er jo heller ikke så dårligt. Blot er haven blevet mere nedprioriteret i sommerperioden end normalt.

Køkkenhaven bugner trods tørke

Og den har jo klaret sig endda, selv om tørken og varmen har været hård ved stauder og køkkenhave. Køkkenhaven bugner med grøntsager, men sommerkålene som spidskål og savoykål har måttet bukke under for varmen. De er ganske simpelt rådnet op pga. manglende vand. De andre kåltyper ser ud til at klare sig fint igennem.

Småblomstrede tagetes flankeres af blomstrende salat. Ikke spiseligt, men for smukt til at blive fjernet.
I baggrunden ses bedet med kål.
Trods tørken ser køkkenhaven alligevel smuk ud. Det er tredje år jeg dyrker min køkkenhave (i dette anlæg), og jorden er ved at være fornuftig at dyrke grøntsager i. I år har jeg fået ekstremt fine og store grøntsager. Især gulerødderne er fine. Vi nyder det!

Den gule bladbede er smuk alene - eller sammen med andre afgrøder. Desuden god til alverdens retter.

Kommentarer

  1. Der er vist ikke mange af os, som har kunnet lave noget i denne varme, så det er du ikke ene om :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Forhåbentlig får vi indhentet det forsømte i efteråret. I år bliver en god lang sæson, det er jeg sikker på.

      Slet
  2. Fantastiske flotte grøntsager du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla. Mine grøntsager kan spises - og er velsmagende - men jeg nyder også skønheden.

      Slet
  3. Du er bestemt ikke ene om at have ambitioner som kuldsejlede på grund af varmen, men som dig sætter jeg også pris på at der så blev hygget igennem med familie og venner i stedet for. Haven når vi nok. Og, hvad vi ikke når i år, når vi til næste år. Nu er det bare med at høste og jeg kan se at du har travlt :-) Så mange dejlige grøntsager smukt sat sammen. Det er ikke kun blomsterbede som kan pryde en have.

    /Birgitte



    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste. Det føles bare så ....dovent? Ligner mig slet ikke:-) Faktisk tror jeg, det passede familien ret godt, at jeg blev lidt doven. Og ja - grøntsager er også til pryd.

      Slet
  4. Fantastisk flot have du har, og jeg er misundlig, og ville ønske, jeg havde muligheden på mange planer, men sådan er det ikke. Jeg nyder at se på andres og gør lidt i det små på altanen.

    Kan godt forstå, du intet orkede i den varme!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Deborah, du er hjertelig velkommen til at indsnuse lidt haveliv fra min blog. Jeg ønsker for dig, at du en dag får din egen have.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN