Fire skridt mod selvforsyning

I efteråret var jeg til et arrangement i haveselskabet, hvor Tove og Anders Beck fra urtehave.dk delte ud af deres 35 år som selvforsynere. Når så erfarne folk deler ud, er det med at lytte opmærksomt! Der er stadig noget at lære, når man som jeg "kun" har haft køkkenhave i 13 år. Som Anders sagde: "Bliv selvforsynende i det omfang, man orker". Og det er jeg enig i. Jeg orker en hel del, når det kommer til have, men problemet er nok alt det andet, man også må orke:-)

Selvforsynende er jeg endnu ikke 100%, men jeg kommer stadigt nærmere. Der er flere dele, jeg skal blive bedre til. F.eks.


  • At dyrke og opbevare grøntsager til vinteren
  • At skabe og bruge kompost
  • At dyrke flere forskellige grøntsager og urter
  • At dyrke flere frugt og bær

En af de grøntsager, jeg ikke kendte til før jeg selv fik køkkenhave er knudekål. En dejlig velsmagende kål,
som er nem at dyrke.

Grøntsager om vinteren
Jeg starter lige et helt andet sted: Da jeg i sin tid startede med at løbetræne regelmæssigt, tænkte jeg at det jo kun var en sommersport. "Man løber ikke om vinteren", tænkte jeg. Men det gør man. Faktisk er det FANTASTISK at løbe om vinteren, fordi man så kommer ud i den friske luft, får lys og får ny energi med ind i det mere sløve indendørsliv. Det samme gælder med køkkenhaven, tænker jeg. Selvfølgelig kan man være selvforsynende om vinteren. Man skal ikke lade sig bremse af vanetænkning.

Jeg er blevet bedre til at dyrke vintergrøntsager: Porrer, kål, rødbeder, knoldselleri og pastinak. Nogle af grøntsagerne klarer sig fint ude om vinteren. F.eks. grønkål, rosenkål, pastinak og porrer. Andre kan ikke tåle frost og må opbevares. Og det er her, det kniber lidt for mig. Jeg har ambitioner om at smide sand og grøntsager i nogle flamingokasser og lade dem stå udendørs. Forhåbentlig bliver det i år. På sigt vil jeg gerne bygge en jordkælder. Ironisk nok har jeg masser af kælder under huset, men den er alt for varm til opbevaring af grøntsager. Så her skal sættes ind: OPBEVARING!

Kompost
Det er flovt at indrømme: Selv om jeg har haft køkkenhave i 13 år, så har jeg først i år fået en kompost. Men nu kan jeg sætte flueben ved den.

Bredere udvalg af grøntsager og urter

I starten af min køkkenhavekarriere var jeg ikke så eventyrlysten. Men det var mest i mangel af bedre. En gulerod var en gulerod. Nu har jeg lært, at der er mange forskellige sorter - og endda grøntsager jeg aldrig havde hørt om. Vores familiekøkken er bestemt blevet beriget i løbet af de sidste 13 år. Sikke smagsnuancer, sikke muligheder!

Men når det er sagt, så er der masser af muligheder, jeg ikke har udnyttet endnu. Jeg skal i gang med endnu flere grøntsager og urter. F.eks. artiskok, hvidløg - og en hel masse krydderurter. (Her er jeg virkelig bagud)

Bær og frugt

Her kniber det vældigt. Engang havde jeg et stort, vildt hindbærkrat. Men det blev ryddet til fordel for den store køkkenhave, jeg har i dag. Jeg har sat nye hindbærbuske og æbletræer, men modstanden fra enorm dårlig sandjord, mosegrise og dådyr især, har gjort det langt vanskeligere, end jeg havde troet. Men jeg giver ikke op. Jeg drømmer fortsat om æbler, pærer, blommer, hindbær, blåbær, brombær og stikkelsbær.







Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN