Kompost på fem minutter

Skamfuldt er det at indrømme for sådan en selvdyrker som jeg, at jeg ikke har haft styr på komposteringen. Ikke før nu! Dog vil jeg som en formildende omstændighed sige, at jeg aldrig smider grøntsagsrester i skraldespanden, men indtil nu har jeg hældt grønsagsrester og haveaffald i en stor bunke på jorden. Det er jo egentlig også en form for kompost, men ikke en særlig organiseret og brugbar een af slagsen. Problemet med bunken på jorden er, at jeg har hældt ALT på den: Ukrudt, grene, stauder, blomster, grøntsager. Egentlig er det kun det førstnævnte som er problemet: Ukrudt.
Bunken skal nok kompostere, men med ukrudtsfrø iblandt, så bliver det en uren kompost.

Kønt er det ikke, men NEMT! Pallerne er placeret under et træ for at kunne
stå i skygge og med en naturlig overdækning.

Verdens nemmeste kompostbeholder, men ikke kønneste   

Nu skal der mere styr på det. Så i dag hoppede jeg i gummistøvlerne, spændte vognen på havetraktoren og fragtede fire meget tunge Europaller over til køkkenhaven. Her er de sat lodret, så de danner en kasse. De er skruet sammen med et par tværgående træstumper. Og det er det. Det tog fem minutter - eller cirka deromkring.


Lidt kålplanter og en bunke bladbeder er klar til komposten.

Oprydning!

I det gode efterårsvejr fik jeg ryddet lidt op i køkkenhaven. Blot den halve række af bladbeder - som mosegrisene har spist rødderne af - fylder godt op i kassen sammen med nogle kålplanter. Min nye kompostbeholder er bestemt ikke køn, også for lille - men trods alt en start!


En række af bladbeder har fået spiste rødderne af en mosegris. Når man vil plukke lidt dejlig bladbede,
plukker man hele planten. De står blot oven på jorden.


Så er der kommet indhold i kompostkassen. Det bliver godt!

Kommentarer

  1. Dine komposterfaringer ligner vores til forveksling. Vi har bare fået fat i en af de kommunale kompostbeholdere i stedet selv at konstruere en.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved godt, man kan bestille een hos kommunen. Men jeg synes, de er lidt for små.

      Slet
  2. Har gjort lidt som du. Har boet her i haven et år nu og har et kæmpe areal kun til kompostering. Lige nu ligger det hele uden at jeg har været systematisk, i bunker som jeg vender og flytter rundt på jævnligt, MEN..Det tager en krig at få det til at blive til brugbar muld fordi jeg har en million kastanjer og andre svært omsættelige ting i. Nu har jeg besluttet at de tre bunker skal i pallekasser som den du har stående. Paller mangler man ikke her på Lolland, så jeg skal bare.. overvinde det hårde første skridt at få det hele flyttet og sorteret. Ryggen hader det job :-) En fordel ved at gøre det nu er selvfølgelig at jeg så kan få opsnappet de snegleæg der måtte gemme sig i bunkerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du skal ikke begynde at bære og trække rundt på de paller alene. Jeg bugserede /vippede dem op på anhængeren til vores havetraktor og på den måde fik jeg dem flyttet rundt. De er overraskende tunge. Jeg håber, du får gjort kål på nogle af Lollands mange paller:-)

      Slet
  3. Kan da lige fortælle at jeg har gravet flere meter paller ned og lavet hegn af dem. Der var nemlig ikke noget for enden af min have, som gik lige ud i en stor plæne, som tilhøre en skole.. Nu er pallerne lavet til naturhegn, fyldt med alt hvad jeg kan hitte på af bladaffald, slået græs, gamle grene osv. Et insektbo i overstørrelse haha.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henriette,
      Det var da en rigtig god idé! Med tiden vil pallerne (som jo ikke er overskønne) jo nærmest blive usynlige med din metode, samtidlig med at insekterne helt sikkert bliver glade. God idé!

      Slet
  4. Jeg kan rigtig godt lide din rustikke kompostbeholder, så sådan en vil jeg også have. Jeg har en grøn kommunal plastikhistorei, men den er ærligt talt lidet effektiv og grim. Dertil kommer, at det ikke er til at få den dannede jord ud af lemmen forneden, så nu skal jeg i gang.
    Mange tak for tippet
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  5. Fin lille kompost til at komme i gang med :-) Hvis du ikke allerede kender til denne side: http://www.slottet-i-smoermosen.com/okologi/okologi_04a.html så har de en fantastisk guide over kompostering. Jeg håber selv at jeg kan få udvidet mine to bunker kompost til et 3 rums.
    Det er en rigtig skøn blog du har :-)

    Hilsen Louise
    www.sweetcountrylife.com

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN