Otte forskellige kål som kan dyrkes (næsten) uden gener fra larver



Man må ikke snyde sig selv for at have smukke kålplanter i køkkenhaven.
Jeg er pjattet med kål. Det er efter min mening en fantastisk afgrøde. Der er MASSER af mad i kål, der findes stor variation, planterne er smukke i køkkenhaven, de smager godt - og så kan man høste kål til det meste af året.

Mange er bange for kållarverne. Og med rette: De kommer! I august, september er kålplanterne ikke nødvendigvis det smukkeste syn i køkkenhaven. Men der er simple metoder til at undgå, at kålene tager varig skade. Eet af de mest simple greb er at så de kålsorter, som kan høstes før og et godt stykke tid efter kållarveangrebet.

Tidlige kål, som kan høstes i sommerperioden - før kållarveangreb:

Blomkål - jeg bruger sorten White ball
Savoykål - Vorbote
Spidskål - Eersteling

Sene kål, som udvikler sig efter kållarveengreb:
Grønkål - Westländer winter
Rødkål - Rodynda
Hvidkål - Amager eller Holsteiner
Savoykål - Winterfürst
Rosenkål - Rosny

Ved at vælge de rette sorter, er man langt, men man kan ikke bare læne sig tilbage og vente. Nogle somre er angrebet fra larverne slemme, og man må fjerne larverne og deres æg, når man ser dem. Alternativt kan man lade planterne være dækket over med et finmasket net eller bionet (prøv f.eks disse fra Økohaven) hele sæsonen. Det synes jeg dog er besværligt, når man dyrker mange kål. Og så forhindres man i at nyde synet af kålplanternes skønhed.

Kålplanterne sås i drivhuset i begyndelsen af april. Så er de klar til udplantning i køkkenhaven midt i maj.

Kommentarer

  1. Jag kämpar också med kållarverna och finner din information inspirerande. jag skall ta nya tag. Vilken tid sår du den sena kålen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotta,
      Jeg sår alle kåltyperne på een gang - dvs. omkring 1. april. Jeg planter dem alle ud på friland i midten af maj. De sene sorter bruger længere tid på at udvikle sig - så de klarer det hele selv. Jeg tror, det er godt at plante de sene sorter ud allerede i majj - for så når planterne at blive så store og modstandsdygtige som muligt.

      Slet
  2. Tak for nyttig information, jeg må vidst hellere til at komme igang med at forspire mine kål nu, for de kållarver er bestemt også en udfordring herhjemme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Held og lykke med det. Larverne slipper vi ikke for - men skaderne kan begrænses:-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN