Tid til at så i køkkenhaven - mellem bygerne

Frøene er fundet frem og i pauserne mellem regnbygerne er det med at få frøene i jorden.


Det er nu, jeg fastlægger, hvad familien skal spise denne sommer, efterår og sågar vinter. I disse dage benytter jeg enhver lille ledig time til at så nogle rækker i køkkenhaven. Planen er lagt fast, så det er bare med at gå slavisk frem.

Det tager tid at så

En køkkenhave af min størrelse tager lidt tid at komme igennem med frøposerne. Det er ikke så vigtigt, om frøene kommer i jorden den ene eller den anden dag, for det er først, når temperaturen når lidt højere end nu, at der for alvor sker noget med spiringen og tilvæksten.

Jeg har snydt lidt: Salaten er sået i drivhuset og er nu plantet på friland. Her er det salaten Reine d' Mai.  

Husk de tomme rækker

Noget er bedre at så tidligere end andet - og nogle få ting må vente til lidt senere. Jeg sår det hele på een gang - dvs. i en periode omkring første maj - og venter lidt med bønner, squash og fennikel. Udplantning af kål og porrer har heller ingen hast. Men jeg ved, hvor de skal være og husker at afsætte rækker til dem. Og så sår jeg jo mere hen over sæsonen. Der skal sås salat og radiser igen, og flere gulerødder og måske noget grøngødning senere.

Det er altid en fornøjelse at komme igang med at så, og selv om jeg ved, at det hele nok skal ende lykkeligt og smukt i min køkkenhave, så tænker jeg alligevel altid: Det er da umuligt! Der kan da ikke komme noget ud af disse bitte frø, som jeg hælder ned i jorden. Men det er et af havens og naturens mange mirakler. Hvert år kommer der masser af spirer og dernæst planter, der siger tak for tilliden og giver mig og min familie MASSER af grøntsager.

Det er først når køkkenhaven er sået til, og det begynder at vokse frem, at min havesæson for alvor går igang. Nu får jeg travlt med at kigge, beundre, bekymres, luge og høste....

Kommentarer

  1. Hej Janne.
    Jeg så lige lidt af udsendelsen fra TV2 nord igår, sikke dejlig have du får anlagt, også selv om stauderne vil stå og råbe lidt til hinanden i starten, bare frem med lugejernet. Er selv i gang med køkkenhaven, det er virkeligt givende at sætter tænderne i egen avl, og så kan man jo "prale" lidt samtidig.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Henrik, ja man må have lidt tålmodighed. Haven bygges ikke op på en sæson. Jeg håber, du får en dejlig køkkenhave i år. Jeg glæder mig i hvert fald til atter at kunne høste lækre grøntsager.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN