Hvad jeg ved om hvidløg


Høsten af løg tørres i pavillonen i ungernes gamle "sansegynge", som er ganske udmærket til formålet.

 Sidste efterår plantede jeg for første gang hvidløg i køkkenhaven - slangehvidløg. Det var ganske fine små topløg, som jeg købte af en erfaren køkkenhavedyrker. Jeg vil ikke sige, at jeg er overbevist om deres fantastiske egenskaber endnu, for de har set spinkle ud hele foråret og sommeren. Trods det har de små løg udviklet sig i fed og har ovenikøbet sat fine topløg, som slangehvidløg jo gør.

Topløg fra slangehvidløg.

Jeg har haft svært ved at finde ud af, hvordan man gør med slangehvidløg. Men det jeg har fundet ud af indtil videre er:

1. Slangehvidløg danner topløg. Dvs. en klynge af fed på toppen af løget - som en blomst.
2. Disse topløg kan spises med det samme eller...
3. Topløg kan høstes om sommeren, tørres og sættes samme efterår.
4. Næste sommer bliver et lille fed topløg til en helt klynge af små hvidløgsfed, som kan spises med det samme eller...
5. Hvidløgsfeddene kan tørres fra sommer til efterår og derefter plantes i køkkenhaven.
6. Næste sommer kan man høste store og fuldt udvoksede hvidløgsfed.


Efter et år er topløget blevet til et helt løg med flere fed. Feddene plantes enkeltvist igen. Til sommer kan de høstes.

Min illustration her skulle gerne vise, hvordan det går for sig. Når du planter et lille topløg, går der halvandet år til du har et stort modent hvidløg.

Første efterår sættes et lille topløg. Næste sommer høstes fed. Samme efterår plantes fed - og den følgende sommer høstes modne fed. Fra topløg til modne fed går der knap to år.

Kommentarer

  1. Hej. Det er en genial måde, du tørrer dine løg på. Jeg håber, du får rigtig mange løg de næste år. Det er en spændende proces.

    SvarSlet
  2. Hej Janne!
    Herlig måde du tørre løg på:-)
    Vidste ikke at topløgene kunne spises, men hvorfor ikke. Min erfaring med slange hvidløg kom ved et tilfælde her i år, for havde sat fed af alm købte hvidløg fra supermarkedet i efteråret, og frem kom slangeløgene med de fineste små topløg:-) de er hængt til tørre for længst, og må prøve at sætte de små mikro løg, er spændt på om der kommer en ordentlig str hvidløg ud af det.
    Jeg har fået fortalt at jo større fed der sættes jo større løg fås der, men om det er en skrøne ved jeg ikke...
    Hilsen fra Anette

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN