Skrivebordshavearbejde

Sådan en bidende kold (minus 12) januarmorgen må man gribe til "skrivebordshavearbejde". Der er masser at gøre: Køkkenhavens og drivhusets afgrøder skal planlægges nu. Hvis man vil dyrke chili, kan man godt finde frø og priklejord frem. Hvis man vil dyrke artiskokker, så er man næsten allerede for sent ude.

Jeg glæder mig til køkkenhaven igen ser sådan ud. Planlægningen er i gang!

Frø til køkkenhaven

Her hos mig er jeg nået så vidt, at jeg har bestilt frø til køkkenhaven og drivhuset. Der sker ikke de store eksperimenter i 2016.  (se listen nederst) Jeg dyrker nogenlunde de samme sorter som sidste år.

Jeg har efterhånden fundet frem til nogle gode sorter i køkkenhaven - og jeg har også fået erfaring med, hvad vi får spist - og hvad vi ikke får spist. Så køkkenhavens basisgrøntsager er på plads.

I drivhuset ser det lidt anderledes ud. Jeg har endnu ikke opnået det gyldne mix af tomatsorter. Sidste år var ikke så godt. Jeg havde mange tomatplanter, men de gav for lidt. I år satser jeg på den sikre "moneymaker" samt den kødfulde tomat "andes", som faktisk var en af dem, som klarede sig OK sidste sæson.

Så rigeligt og byt!

Når man forspirer kommer man let ud i at dyrke for mange planter til eget forbrug. Derfor satser jeg i år på at bytte planter med naboer og familie. Jeg forspirer normalt kål nok til en mindre landsby, derfor vil jeg i år forsøge at sige til naboer og familie, at de ikke behøver gøre det. Så kan jeg måske få et par tomatplanter i bytte. På den måde får man også prøvet lidt nyt.

Køkkenhaven 2016:


Bed 1:


  • forårsløg: Ishikura long white
  • rødløg
  • gule løg
  • rødbeder- forono
  • rødbeder - chioggia (stribet)
  • rødbeder - burps golden (gul)
  • porrer - blaugrüner winter
  • salat: Red salad bowl
  • salat: saladin (+senere sorter)



Bed 2

  • spidskål Eersteling
  • Rosenkål Bruxelles
  • Hvidkål - Dotterfelder Dauer
  • Grønkål - Westländer winter
  • Palmekål - Nero di Toscana
  • Rødkål - rodynda
  • + blomster (endnu ikke planlagt)


Bed 3:

  • Kartofler - asparges, bellinda og raja
  • squash - cocozelle von Tripolis
  • hokkaido - red kuri
  • sukkerært - ambrosia
  • bønner - caruso
  • bønner - borlotti
  • hestebønner - ukendt sort


Bed 4:

  • Gulerødder - nantaise milan
  • Gulerødder - rolanka
  • Fennikel - fino
  • Knoldselleri - monarch
  • pastinak - halblinke weisse
  • kruspersille 



Flotte fyre!






Kommentarer

  1. ymmm, det lyder lækkert...Har selv lige fået styr på blomsterfrø og dahlia knolde. Så tror også jeg snart skal i gang med køkkenhaven... Er det højbede du dykker i eller direkte på jorden? Har nemlig et projekt om en ny køkkenhave hos mig.

    SvarSlet
  2. Undskyld spørgsmål var lige inde og kigge under 'Haven' og fik svar ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man må gerne spørge uden at have læst alt på bloggen/hjemmesiden først:-)

      Slet
  3. Hej. Det er et godt system du har planlagt. Jeg har fulgt med i dit haveliv hele sidste år og syntes din køkkenhave var helt fantastisk. Det er vel nok en god idé at bytte med naboerne. Jeg håber, du får lidt mere held med dine tomater i år.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN