Smart vanding i mit drivhus

I mit drivhus har jeg da heldigvis været så klog at få lagt vand ind. Der er trukket vand hele vejen fra huset og hen til drivhuset, hvor en vandhane er installeret i det ene hjørne. I starten var jeg ret godt tilfreds med den løsning. Nu kunne der let vandes i drivhuset og jeg kunne spare mange ture med vandkanden fra huset og til drivhuset. Desuden kunne jeg spare bøvlet med at rulle 50 – 75 meter haveslange ud, når der skulle vandes i køkkenhaven. Genialt! Men snart opstod der et nyt behov! I mit drivhus har jeg da heldigvis været så klog at få lagt vand ind. Der er trukket vand hele vejen fra huset og hen til drivhuset, hvor en vandhane er installeret i det ene hjørne. I starten var jeg ret godt tilfreds med den løsning. Nu kunne der let vandes i drivhuset og jeg kunne spare mange ture med vandkanden fra huset og til drivhuset. Desuden kunne jeg spare bøvlet med at rulle 50 – 75 meter haveslange ud, når der skulle vandes i køkkenhaven. Genialt! Men snart opstod der et nyt behov!

Vandingssystem i drivhuset 

Jeg blev træt af at vande i drivhuset hver dag med en haveslange eller en vandkande. Og så skulle vi på ferie – og hvad gør man så med tomatplanterne og agurkerne? Jeg installerede et billigt vandingssystem med drypslanger fra Harald Nyborg, og det fungerede fremragende.
Der findes mange vandingssystemer at vælge imellem. Bl.a. dette fra Juliana.

Et vandingssystem er alletiders, ulempen er blot, at det lægger beslag på vandhanen hele tiden. Udfordringen var nu, at hver gang jeg skulle bruge vand til at vande potter og krukker med – som ikke var omfattet af vandingssystemet, så skulle jeg koble vandingssystemet fra, skrue haveslangen på, tappe vand, skrue haveslangen af og koble vandingssystemet på igen. Selvfølgelig er alle delene med forskellige slangetilslutninger, så man har brug for diverse sammenkoblingsdimser, der skal af og på i en uendelighed.

Et automatisk vandingssystem fordeler vand til planterne gennem drypslanger. Vandmængden reguleres automatisk i forhold til temperaturen i drivhuset.


Èn vandhane bliver til to! 

Derfor glæder det mig MEGET, at jeg omsider har fundet en løsning. Jeg har nemlig fået en ”to-vejsfordeler” – og jeg overvejer at skaffe denne tre-vejsfordeler med lynkoblinger fra Engelbert-strauss. Fordeleren sættes på vandhanen og skaber to (eller tre) vandhaner i stedet for én. Hver af udgangene kan åbnes og lukkes selvstændigt med små haner. Hvilken dejlig opfindelse! Nu kan drivhusets vandingssystem fast sidde på den ene fordeler, og haveslangen på den anden. Det er tæt på at være årets bedste installation i haven. Jeg sparer i hvert fald rigtig mange bandeord og minutter på ikke at skulle koble ting af og på hver gang, der skal vandes.

En to-vejs fordeler er sat på vandhanen i drivhuset, så jeg på samme tid kan have vandingssystem og haveslangen koblet på. Det sparer mig en masse bøvl ved at skifte frem og tilbage hver gang krukkerne eller køkkenhaven skal have vand.

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN