Den gamle naur skal bære mit træhus


Naurtræet har et solidt fundament i sin stamme og en kraftig krone med mange grene. Men hvordan får man overblikket i forhold til at bygge en platform deroppe?

Jeg vil bygge et hus i et træ.  Det gamle naurtræ skal bære det. Det har fordele og ulemper. Fordelene er, at det er stort og robust træ, som kan bære vægten af et hus. Selv i stormvejr. Det har mange grene, så der let kan findes fastgørelsespunkter til de bærende bjælker.
Ulemperne er det samme: De mange grene gør det kompliceret at få plads til et hus i kronen, og udsigten vil ikke være optimal. Men med lidt justering, går det.

Opmåling af træet

Naurtræet bliver lige nu inspiceret, affotograferet og målt op som en anden kendis. Det er ikke spor nemt at skabe et eksakt overblik for træets struktur. Den bedste metode er at gå rundt om det og samtidig skitsere, hvordan grenene/stammerne er placeret i forhold til hinanden. Jeg tegner både fra siden og fra oven for at finde ud af, hvordan grenene vil stikke op gennem den kommende platform? Der skal en stor del visualiseringsevne til. Og et målebånd.

Arbejdstegning: Platformen set fra oven. Cirkler med tal angiver grenene. De sorte linjer angiver de bærende bjælker. Som man kan se har jeg justeret mange gange...
Naureren ligner et træ, man ville tegne. En kraftig stamme (flerstammet) og en stor krone med mange grene. I alt er der ni grene, der kommer i spil i forhold til at bygge en platform to meter oppe i træet. Seks af dem vil stikke op gennem platformen, og det er for mange. Med så mange grene stikkende op gennem en ni kvadratmeter platform, vil funktionen af platformen blive ret begrænset. Så jeg må i gang med motorsaven og fjerne nogle af grenene.

Kan det holde til det? 

Jeg har udvalgt to grene - som sidder tæt på hinanden som et tvillingepar - som skal saves af. Så er jeg nede på fire grene, der stikker op gennem platformen. Det er stadig mange, men placeringen af dem gør, at jeg formodentlig kan få kvadratmeterplads nok til at placere selve huset på platformen.

Det er betydelige grene, jeg fjerner, så der er ingen tvivl om, at det bliver en hård tid for træet, når jeg fjerner to grene og giver mig til at gennembore det med skruer senere. Men et træ kan holde til det. Det er det smukke ved naturen. Den kan overkomme de mest utrolige ting.
Når det så er sagt, så handler det om at finde en balance mellem at skåne træet og bygge funktionelt.

Test af placering af bærende bjælker. Med reb har jeg fastgjort et brædt for at teste placeringen af en af de bærende bjælker. Det giver en fornemmelse for platformens højde og om fastgørelse er muligt.

Test af de bærende bjælker

Det mest grundliggende ved konstruktionen er de bærende bjælker, som skal fastgøres til træet. Min plan er at fastgøre 3 bjælker i et Z, som skal bære platformen. Det kræver, at jeg borer 6 huller i træet. Det er vigtigt, at jeg er meget omhyggelig med placeringen af disse bjælker. De skal kunne placeres, så hver bjælke kan fastgøres på to forskellige grene, og så de kan sidde i både lod og vater. Det er ikke nemt i et kroget gammelt træ. Så jeg har lavet en test, som I kan se på billedet. Her har jeg bundet to tilfældige brædder fast i træet på de steder, hvor jeg forestiller mig, at bjælkerne skal sidde. Det giver mig et godt indblik i, hvordan højden for platformen skal være, hvordan de bærende bjælker kommer til at sidde vinklet i forhold til hinanden, og endelig om hvor godt bjælkerne kommer til at sidde i forhold til fastgørelse.

Inspiration til projektet.

Der findes ikke super meget litteratur i bogform eller på nettet om trætophuse. Ikke på dansk. Men jeg vil dog godt fremhæve Dansk Hulebyg, som har lavet tv-udsendelser til DR Ultra. Det er hyggelige og skønne programmer, hvor en voksen (hulemester) bygger hule sammen med et barn. Udsendelserne er lavet til børn, men kan nydes af alle, der interesserer sig for hyggebyggerier.
Det smukke er, at barnets vision om en hule bliver taget fuldstændig alvorligt og programmerne emmer af idérigdom, hygge og er en stor hyldest til barndommen og det barnlige i os alle.

Alle udsendelserne kan ses på YouTube:


Projektet kan følges her på bloggen eller på Facebook og Instagram:

Instagram: @janneshave https://www.instagram.com/janneshave/?hl=da
Facebook: https://www.facebook.com/janneshave/

Kommentarer

  1. Hold da op, hvor bliver det spændende. Hvem har ikke ønsket sig et hus i et træ:) For et stykke tid siden så jeg ved en tilfældighed, da jeg sad og zappede rundt en udsendelse om forskellige huse bygget i trætoppe i Sverige og Finland (tror jeg nok) Super spændende, hvis du ikke har set dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet, Susanne. Jeg vil meget gerne se de udsendelser. Kan du huske, hvad de hedder?

      Slet
    2. Nej, desværre, og det var ikke på en af de landsdækkende kanaler. Jeg vender tilbage, hvis jeg finder ud af mere:) Måske min mand kan huske det.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN