Det er (stadig) tørkens skyld!

Så kom vi ind i maj. Den mest travle måned i haven. I hvert fald hvis man er sådan en som mig, der altid lige er lidt bagefter.

I år er jeg faktisk vildt bagefter. Lad os sige, at det er tørkens skyld. Den tørke, som i 2018, dræbte enhver frodighed og skønhed i min have. Værst af alt: Den slog også min egen haveglæde bevidstløs.

Tørken skabte et trist syn i min have. Gul og død græsplæne, hvor støvet slog op for hvert skridt man tog. Blomstringen udeblev stort set hele sommeren, og stauderne lå trætte i bedene. Det var skræmmende, og jeg var i chok. Kunne man miste sin have?

Her er et billede fra tørken. Koreakornellen hang med bladene. I år er den frisk igen:-)

Da regnen endelig kom, blev haven frodig igen i løbet af ingen tid. Naturens evne til at rejse sig er imponerende! Ukrudtet, som ikke havde haft mulighed for at spire hele sommeren, skød op med raketfart. Regnen silede og Janne sad i sin lune stue med ild i brændeovnen og havde ikke lyst til havearbejde. Imens voksede ukrudtet til i bedene. "Jeg tager det til foråret", sagde jeg til mig selv. "Om lidt kommer frosten alligevel og slår det hele ned."
Det var et belejligt argument, som jeg lige nu ville ønske, jeg ikke havde lyttet til.

Selv om jeg nødvandede i min køkkenhave var den et meget trist syn:
Gule planter i meget dårlig vækst. 

Bedene skal reddes 

I disse dage ligger jeg på knæ og forsøger at redde mine bede. Køkkenhaven er heldigvis nogenlunde på plads og blev ikke anfægtet af min dovenskab i efteråret. Men alle mine bede er hårdere ramt af ukrudt end nogensinde. Det sjove er, at det er en helt ny type ukrudt. Når man har haft have i mange år, kender man sit ukrudt. Man døjer med de samme planter igen og igen. Hos mig plejer det at være "hønsetarm", græs og et par stykker mere. Efter tørken er det især græs og nogle andre - for mig ukendte - ukrudtstyper.
Det ironiske er, at græsplænen nærmest døde sidste år. Men græsset i bedene har aldrig haft det bedre:-) Til gengæld er græsplænen blevet befængt med tidsler - en tørketålende plante.


Sandjord og tørke er ikke verdens bedste kombination

Sandjord og tørke er ikke en rigtig god kombination. Jeg er virkelig udfordret på selve idéen om at dyrke have på en sandbanke, og tørken gjorde det ikke bedre. Men jeg giver ikke op. Jeg må nok erkende, at jeg aldrig får den mest frodige have på jorden. Der skal rigtig meget jordforbedring og gødning til. Heldigvis er det til fulde lykkedes i min køkkenhave. DEN fungerer.

Sådan ser køkkenhaven normalt ud om sommeren. Frodig og farvestrålende.



Kommentarer

  1. Sommeren var også hård hjemme hos mig sidste år :) :) og den kostede mig 2 dværg rhododendron, men nu ser man slet ingen spor af tørken i haven...
    - men jeg håber at du vinder over ukrudtet ;) ;) god kamp...., jeg kæmper også mine kampe med ukrudtet ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN