Formering af tobakspibeplante

Da jeg beskar min tobakspibeplante (Aristolochia macrophylla) i foråret, kunne jeg se, at enkelte af stænglerne, som var i berøring med jorden, havde slået små fine trevlerødder. Jeg skar en enkelt af disse stængler fri og satte den i en ledig krukke. Herefter har stængelstumpen passet sig selv.

Resultatet er, at jeg nu har en ny tobakspibeplante i en krukke. Den har netop fået fine nye blade og ser ud til at trives. Min plan er, at den skal vokse op af en ny pergola, som jeg snart skal have bygget i min have.

Tobakspibeplanten er en yderst frodig slyngplante, der kan vokse i både sol og skygge. Den får enorme blade, og det kan være fascinerende at følge dens hastige vækst. Blomsterne er underlige - og har en form, som ligner små piber. Deraf det danske navn. Den har ry for at være svær at formere, men i dette her tilfælde, klarede min gamle plante det helt selv.

Kommentarer

  1. Lyder spændende, min har fået en enkelt bælg som ser ud til at indeholde frø, tror den måske også kan formeres med dem ??

    SvarSlet
  2. Det kan jo komme an på en prøve. Lad høre fra dig:-)

    SvarSlet
  3. Jeg har en tobakspibeplante som gror lidt i skygge, den skyder op overalt,selv mellem fliserne, det er lige før man tror det er en ukrudtsplante

    SvarSlet
  4. Jeg skrev nok så frejdigt dengang om formering af min tobakspibeplante, men den lille plante døde i løbet af vinteren, så nu er jeg igen på bar bund. Men jeg må jo så prøve igen! Måske BÅDE med frø og aflæggere.

    Når først den kommer igang, så er den ikke til at stoppe. En meget fascinerende plante.

    SvarSlet
  5. I februar lagde jeg frø i en mini drivhus og til april kom der små spirer. Har sat dem i krukker og de er blevet ret store. Nu er spørgsmålet om jeg kan sætte dem ud i haven eller om det skal vente til foråret.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN