Ny bålplads med hjælp fra rendegraver


Endelig fik jeg en rendegraver på besøg i min have. Den skulle hjælpe mig med det hårde arbejde, som det ville tage mig evigheder at udrette med en spade og min ringe muskelkraft:-)

Tre ting skulle udrettes:
1. Bålplads skulle udgraves
2. Rødder fra fældet læbælte skulle graves op
3. Bed skulle anlægges

En nedsænket bålplads

Vi har en ret stor have, så der er god plads at udfolde sig på.

Derfor har vi længe tænkt, at det kunne være dejligt med en nedsænket bålplads, hvor der måske kunne være læ for vinden, som ofte blæser på disse nordlige breddegrader.

Først markerede jeg bålpladsen på græsset med en pind, snor og et stykke vådt gadekridt. Rendegraveren gravede derefter ca. en meter ned og lagde jorden op som en vold hele vejen rundt om cirklen. Det tog ikke mange minutter!



Vi havde to store sten til at ligge på grunden, som rendegraveren skubbede på plads som "søjler" på hver sin side af indgangen. Det var imponerende, hvad en erfaren maskinfører kan udrette. Med stor præcision blev de kæmpestore sten skubbet og puffet og trillet indtil de var på plads.





I bunden af den nu udgravede bålplads skulle der nu en belægning på plads bestående af cementsten og natursten. Det var så heldigt, at det ikke var nødvendigt at tilføre sand som underlag, fordi rendegraveren havde gravet direkte ned til hårdt stampet sand. Rendegraveren afrettede bunden så godt som muligt, og jeg rettede det sidste af.
Jeg markerede cirklen igen og markerede også det område i centrum af, hvor selve bålet skal være. Bålet kommer til at være i sand, og rundt om skal der være fliser.

Fliserne blev lagt i et mønster; og der blev lagt alle dem, som kunne være inden for det markerede område. Jeg vil ikke skære i fliserne, i stedet fylder jeg cirklen ud med natursten. Kombinationen af cementsten og natursten er ganske smuk. En ren belægning af cementsten bliver for "pæn" og rektangulær for min smag. Hos mig skal der ikke være for mange lige linjer.

En grøn vold
På både inderside og ydersiden af den ca. 1 meter høje vold, som omkranser bålpladsen, har jeg plantet vintergrønt (vinca). Den har jeg mange steder på grunden, og jeg ved, at den er ganske hurtig til at brede sig, og ikke kræver noget som helst af jorden. Den kan vokse hvor som helst. Jeg gravede derfor nogle tørv med vinca op her og der, og plantede små portioner af vinca på volden. Næste år kan jeg forhåbentlig se, at min vold bliver grøn!

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN