Tid til høst af hvidkål

Så er de første hvidkål klar til at spise. Jeg har lært hjemmefra, at man ikke kan dyrke kål i sin have. De bliver ædt op af orm. Og det er ganske rigtigt også en betragtelig fjende. Men man kan godt.

Kåldyrkning - drop nettet!

Jeg har i flere år eksperimenteret med diverse konstruktioner af net over mine kål i sommerperioden, men efter mange års anstrengelser er jeg nået frem til, at det nemmeste er at dyrke kål i fri luft.


Rødkål er nemmest

Kål er dejlige planter i køkkenhaven. De vokser kraftigt og er ganske smukke at se på. Især rødkål giver en helt vidunderlig farve som kontrast til havens øvrige grønne farver. Derudover er rødkål fantastisk at spise.
Rødkål er også den nemmeste kål at dyrke. Af een eller anden grund er den mere modstandsdygtig over for skadedyr.

Larverne gør sit indtog
I forsommeren og henover sommeren vokser kålene ganske betragteligt. De pryder haven indtil larverne gør deres indtog midt i juli og en god måned frem. I denne periode er det vigtigt at gå en daglig tur ud til kålene og fjerne så mange larver som muligt. Dog er det noget nær umuligt at få alle med. Jeg accepterer, at der er et vist spild. Der skal nok blive kål nok, selv om larverne gør det af med de svageste.


De stærkeste overlever
Når larverne forsvinder igen, vil nogle af kålene være spist - og resten vil stadig have tid til at danne tætte fine hoveder. Larverne kan ikke gøre det af med gode, stærke planter. Kun de yderste blade er hærget af skadedyrene. I september og et par måneder frem kan man nyde de gode, friske kål. Selv om det ikke er anbefalelsesværdigt, så lykkes det altid for mig at gå i køkkenhaven d. 23. december og grave et rødkål frem til julemiddagen....men så er det også sidste udkald.

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN