Valnøddetræet har smidt sin frakke


Valnøddetræet midt i min have står atter nøgent. Modsat alle andre træer i haven, er valnøddetræet temmelig resolut mht. at tabe bladene. Det sker ikke løbende, men i løbet af en enkel nat. Den første nat, hvor frosten for alvor bider, smider valnøddetræet sine blade, og de ligger under træet som en frakke, der er kastet på gulvet.

Det samme - blot modsat naturligvis - kan iagttages om foråret, hvor bladet pludselig springer ud med sine enorme blade.

Onkel Carstens valnøddetræ
Jeg har i mange år haft en venskabelig dyst kørende med familiens onkel Carsten i Viborg. Han har et valnøddetræ i sin have, og for nogle år siden var han så træt af det, fordi det blot stod der, og ikke bar noget som helst. Det skulle fældes!
Men træet reddede sig selv i allersidste øjeblik. Det følgende år præsterede det 1 enkelt valnød. Det var nok kongerigets mest iagttagede nød. Den blev fotograferet og målt, og billederne blev sendt til mig. For havde jeg måske en valnød?
Det havde jeg faktisk. For den nøjagtig samme sæson bar også mit valnøddetræ for første gang. Første år ganske lidt, og de følgende år mere. Så Onkel Carsten og jeg tæller nødder....hvem har mon årets bedste høst?
Jeg høstede årets høst her i weekenden. Nu skal der tælles!

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN