Ny mistbænk af gammel sandkasse

Havefolket vækkes til live i påsken. Vi farer ud i plantecentre og frøhandler, kaster os med ny energi ud i gravning af køkkenhaver, anlægger ny bede, rumsterer og regerer....men en vigtig ingrediens manglede i år. I hvert fald her i Nordjylland: VEJRET! VEJRET SVIGTEDE! Alt det med at rumstere i haven foregår i dejligt forårsvejr. Men alle påskedage har budt på regnvejr, blæst og forbandet lave temperaturer.
Jeg har ikke fået gravet så meget som et spadestik i min køkkenhave. Dog har jeg kigget på den flere gange.

Mistbænk af gammel sandkasse
I stedet har jeg klædt mig i min chilenske uldtrøje, der kan modstå sibirisk kulde, og revet den gamle sandkasse ned. Af brædderne har jeg bygget en mistbænk, så jeg snart kan sætte gang i dyrkningen af salat og andre grøntsager under beskyttende glas.
Mistbænken er ca. 130 x 130 x 20 cm. Måske er den lidt for lav, men det vil vise sig... Jeg havde et gammelt vindue til at stå, som smukt er blevet genbrugt til formålet. En mistbænk er i princippet et minidrivhus, hvor små spirer og planter kan få lov til at udvikle sig under beskyttede forhold. Derudover kan man tage bruge mistbænken til at forlænge sæsonen i køkkenhaven, f.eks. til dyrkning af salat. Jeg glæder mig til at tage den i brug.

Andre gøremål i haven
Mosegrisenes og muldvarpenes tuer og gange blevet jævnet ud, så der er basis for at græsset atter kan begynde at gro. Kaninburene er rengjorte og gødningen spredt i køkkenhaven. Nu mangler vi bare lidt sol og varme. Dagens vejrudsigt fra DMI lyder:
"Mest tørt og først skyet eller diset, i løbet af eftermiddagen klarer det noget op med lidt eller måske nogen sol. Temp. op mellem 6 og 9 grader, og svag til jævn vestlig vind."

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN