Salat til hele sæsonen

Et af mine sædvanlige fejltrin som køkkenhavedyrker er at glemme at så salat i flere omgange. Jeg plejer at blive ved med at udskyde det, for så længe man har frisk salat i massevis virker det ikke så påtrængende at så nyt. Men det er nødvendigt, hvis man gerne vil have frisk salat i hele vækstsæsonen.

3 skridt til salat i hele sæsonen:

Mistbænk/drivhus:
Så i år har jeg lovet mig selv at gøre det rigtigt. Og det går OK indtil videre.
Mit første skridt i den rigtige retning var at bygge en mistbænk. Den lange vinter gjorde, at der først blev sået i mistbænken midt i april. Køkkenhaven blev tilsået ca. 3 uger senere.
Omkring 1. juni var salaten i mistbænken klar, og det er vi igang med at høste det sidste af nu. Det passer faktisk perfekt med, at salaten i køkkenhaven begynder at være klar til høst om 1 uges tid. Har man drivhus, er det selvfølgelig endnu bedre at benytte sig af det til at komme hurtigt igang med sæsonen.

Tynd ud - plant ud
Andet skridt på vejen er at tynde ud i salatplanterne. Tynd ud - og plant ud. De overflødige salatplanter er plantet mellem rækkerne og pga. udplantningen bliver salaten sat lidt i stå, så den danner hoveder senere. På billedet er den røde salat: "De fire årstider" og den grønne er "Kagraner sommer".

Så igen
Tredje skridt er at så igen. Der må jeg indrømme, at jeg er lidt bagefter...Jeg skal absolut have gjort det en af de nærmeste timer eller dage. Det er fjollet at lade være. Når man alligevel skal ud at høste salat til aftensmaden, kan man fint have frøposen med. Det tager vel max 1 minut at så et par meter salat. Hvad holder mig tilbage?

Kommentarer

  1. Det kender jeg godt. Hvert år prøver jeg at finde den perfekte metode og det går faktisk ret godt i foråret. Nu er jeg så lige som dig gået i stå. I morgen! :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN