Hvad jeg lærte dette år i haven

Det gør mig helt trist, og jeg har endnu ikke helt accepteret, at den danske laaange vinter står for døren.

Men en dejlig havesæson lakker mod enden for denne gang, og selv om alt det, jeg drømte om i foråret, måske ikke blev ført ud i livet - eller lykkedes - så har jeg dog lært noget, som kan komme mig til gode næste år.


Hvad lærte jeg så dette haveår?

Jeg lærte:

  • at køkkenhaven skal have mere gødning end hvad 3 kaniner kan producere. (Jeg må finde en leverandør...eller få flere dyr)
  • at jeg skal plante mange flere løg, gulerødder og bønner næste år.
  • at salatsorten kagraner sommer har svært ved at gro i stok - og er god i hele sæsonen.
  • at gule cherrytomater er gode på friland.
  • at bønner (til frø) tørrer bedst i bælgen - og at det tager laaang tid.
  • at dådyr kan lide solhat (og hvidkål)
  • at blomster og grønsager mellem hinanden er en god idé. Det ser flot ud og insekterne går efter farverne...
  • at det kræver RIGTIG mange marksten at lave pigstensbelægning. 
  • at jeg rent faktisk er i stand til at gennemføre og afslutte projekter. (bålplads, bænk, belægning om huset, og næsten en pavillon...)

Hvad drømmer jeg om for næste havesæson:


Jeg drømmer om:

  • Omlægge køkkenhaven til et større og mere dekorativt anlæg
  • Færdiggøre beplantning omkring min hjemmelavede pavillon - som NÆSTEN blev færdig i år.
  • Se en masse smukke haver rundt om i landet - og udlandet.
  • At nyde arbejdet i haven endnu en sæson.

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN