Grøn salat i sneen. Er det virkelig muligt?

Omkring første september gav jeg mig til at så i køkkenhaven. Det er aldrig sket før, og det er med en vis skepsis, at jeg såede asia-salaten med det meget optimistiske navn: "Green-in-snow".

Indtil videre kan jeg sige, at det går meget godt. Salaten er spiret til 3 cms højde. Nu er jeg bare spændt på, om den kan nå at vokse sig større inden vækstsæsonen lukker sit vindue.

Som grøntsagsdyrker lærer man hele tiden nyt. F.eks. at salat ikke kun er en sommerspise. I år er det for første gang lykkes mig at have salat fra maj til september. Og måske rækker salatsæsonen endnu længere...

Sommerens (efterårets) mirakel
Jeg har opdaget bataviasalatens fortræffeligheder. I år har jeg sået "maravilla de verano", som er en fortræffelig salat, der for alvor viser sin styrke her i efteråret. Jeg såede den allerede i foråret, men det kunne sikkert udmærket have ventet til senere på sæsonen. Maravilla de verano er en grøn opretstående salat med rødlige kanter, som klarer sig fint igennem sommervarmen uden at gro i stok. Den står bare der og venter på det kølige efterår, hvor den er en fin afveksling til aftensmaden og madpakkerne i en tid, hvor køkkenhaven bugner med squash, gulerødder og rødbeder. Engang imellem er det rart med noget lidt lettere, som f.eks en salat.

Advarsel: Her følger lidt salgsgas. Sorten er udsolgt fra minlandhave.dk i år, men er klart een af de sorter, der er at finde i butikken næste år.

Kommentarer

  1. Din salat ser da fin ud. Jeg tror du når at kunne bruge den, inden vinteren sætter ind.

    SvarSlet
  2. Den lyder rigtig god, din salat. Den må jeg huske, når der skal købes frø til køkkenhaven i foråret!

    Sejt med dit pavillionbyggeri, i øvrigt!

    SvarSlet
  3. Overbevisende salgstale :-) Den må da vist prøves - men du bliver vist nødt til at minde os om det, når den igen er på lager.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN