Så er køkkenhaven ved at være klar

De 4 bede er klar. I centrum ses det område, hvor
der skal lægges pigsten.
Sidste hånd er ved at blive lagt på værket i skrivende stund. De sidste stålkanter bliver sat netop nu - og så er der klar til at blive arbejdet med bedene.

Claus - som både er min lillebror og min favoritmaskinfører - har ved hjælp af rendegraver og minigraver og lidt kreativitet klaret opgaven med bravour. Der er anlagt stier og et stort frit areal + fire stålindrammede bede, ligesom jeg gerne ville have det. Bedene indeholder naturligvis kun muldjord. Men stier og "fodboldbanen", som det frie areal allerede er døbt, er blevet gravet ud, belagt med sand og herover stabilgrus. Til sidst skal der lægges et lille lag stenmel. Det mangler endnu.

Fodboldbanen...

er selvfølgelig ikke beregnet til fodbold, men til et arbejdsområde, hvor der forhåbentlig næste år skal sættes et stort trædrivhus. Derudover er der plads til kompostbeholdere, et skylle-grøntsager-køkken og nogle højbede. I enden af drivhuset skulle der også gerne være plads til et redskabsskur. Men lige nu ligger pladsen åben og indbyder måske nok til en fodboldkamp.

En ring af pigsten

Køkkenhavens signatur kommer til at blive en stor pigstensring, som man kan ane hullet til på billedet. På vores mark er der masser af sten. Vi har stor glæde af istidens smeltevandsstrømme, som tog sten med sig på vejen og lagde dem her ved Jyske Ås. Dog er jeg i tvivl, om der er samlet nok sten til dette kæmpe pigstensprojekt. Der skal MANGE til. Men flot bliver det. Jeg glæder mig. Den ultimative plan er, at pigstensringen æstetisk skal binde bede og drivhuse sammen. Ringen skal til sin tid fortsætte ind gennem drivhuset. Det kan jeg se bliver godt. Men først kommer det hårde slid med at slæbe og lægge sten. Dog er jeg faktisk ret glad for brolægning og især den mere kreative slags, som pigstensbelægning vel hører under.

4 bede med bar jord

Nu står jeg med fire store bede med bar jord. Der bliver travlt i den kommende tid. Der skal skaffes hestegødning, der skal renses jord for brændenælder, skvalderkål og hindbær, der skal fræses og der skal sås. Men jeg glæder mig. Sikke en herlig tid, der venter.

Kommentarer

  1. Det ser virkelig godt ud, I er kommet langt og sikke en skøn travl tid I går i møde med at dyrke køkkenhaven. Det må føles fantastisk sådan det begynde at se resultatet af den lange fase der ligger bag.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
  2. Det bliver da fuldstændig fantastisk - sikke et køkkenhave-projekt du har kastet dig over. Jeg glæder mig til at følge det.

    Havehilsner fra Mette

    SvarSlet
  3. Hold da maule det kommer til at blive godt når det er færdigt :-D
    I har knagme da også været flittige. Også lyder det altså rigtig spændende med din idé om trædrivhus, skylleplads osv.

    Marianne :-D

    SvarSlet
  4. Det ser rigtigt spændende ud, dit køkkenhaveprojekt. Jeg glæder mig til at følge det.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN