Køkkenhavens lyksaligheder

Hvidkålen Holsteiner i forgrunden.
Rødkålen Rodynda bagerst.
Mit ambitionsniveau i køkkenhaven i år har været begrænset. Jeg har anlagt ny køkkenhave (og den er blevet meget smuk), så i år har jeg måttet leve med at dyrke grøntsager i jord, der ikke tidligere har været dyrket. Det har selvfølgelig kunnet ses på afgrøderne. Planterne er mindre, afkastet mindre, og jorden er hård og tør. Men på trods af det, er der alligevel sket mirakler, og jeg har bestemt noget at glæde mig over.

Kålene er smukkere end nogensinde

Selv om kål er meget næringskrævende planter, så har det været min hidtil bedste sæson som kåldyrker.  Jeg har for første gang dyrket blomkål; "White Ball", som leverede en række af fine, hvide velsmagende blomkålshoveder. Vi nåede ikke at spise dem alle, men så må de gå ind i den store kompostcyklus og måske komme os til gavn de kommende sæsoner.

Vinterkålene: Rødkål, hvidkål og rosenkål står fantastisk. I år har der været GANSKE FÅ larver i mine kål. Snegle kan også godt lide kål, så nogle af kålhovederne har lidt huller efter sneglebesøg, men i overvejende grad er kålene urørte. Jeg har hyldet rødkålssorten "rodynda" før, men gør det gerne igen: Det er en stor og flot rødkålsplante, som ret tidligt på sæsonen er leveringsdygtig i rødkål. Fra juli måned kan man faktisk begynde at høste små hoveder til salat mm. Derudover er rødkålens farve nok den smukkeste overhovedet i min køkkenhave.

Test af hvidkål og rosenkål

Jeg tester i år hvidkålen "Holsteiner", som findes i mit frøsortiment på minlandhave.dk. Indtil videre tegner den god. Lige nu er der fine hoveder, som fint kan anvendes i madlavningen. Rosenkålen er også ny hos mig og er af sorten "Bruxelles". Jeg har dyrket rosenkål før, men dengang blev mange af planterne totalt gnasket igennem af kålsommerfuglens larver. I år er der ingen problemer overhovedet. De små rosenkål på stokken af planten er allerede fint på vej. Det er første gang, jeg har dyrket rosenkålene fra frø, men om det er sorten, vejret eller jordforhold der gør forskellen  - tjah, det får jeg nok aldrig svar på. Dog synes jeg, at de planter, som jeg selv har spiret fra frø, synes at være stærkere og giver større og sundere planter.

Jeg dækker aldrig mine kålplanter ned under et net eller lign. Jeg synes, det er for besværligt, fordi planterne er kæmpestore. Især rosenkål er besværlig at dække ned, for det er en temmelig høj og opretstående plante. Resultatet i år er overvældende. Naturen er forunderlig:-)

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN