Snegle, søndag, sorg og slim...

Jeg har hidtil levet en lykkelig sneglefri tilværelse som haveejer. Selvfølgelig har jeg haft snegle, men nej - jeg har ikke haft DE snegle. Men nu har jeg. I aftes fandt jeg de første fire slimede væsener af den forhadte slags på min grund. I fire havesæsoner har jeg kun bekæmpet dem på den modsatte side af vejen. Her har jeg hakket hundredevis over, men i går altså PÅ MIN GRUND!

Hallo sneglede bæster. IT'S MY HOOD!

Jeg er så bange for, at de skal ødelægge min haveglæde. Jeg er bange for, at jeg hver gang, jeg luger skal frygte at sætte fingrene i en slimet klat, at jeg skal få ødelagt min køkkenhave, at de skal gennemhulle mine hosta, at de ja - skal overtage mit territorium.

I dag bladrede jeg tilfældigt i en gammel udgave af HAVEN fra 2002. Her skriver chefredaktøren om netop "Den spanske snegl":

"I haveselskabet har vi fået utallige telefonopkald, emails og breve (snailmails!) fra frustrerede medlemmer og læsere - alle med det samme spørgsmål: Hvordan undgår vi sneglen i vores have? Svaret er ilde hørt og svært at sluge, for der er faktisk ikke meget at gøre ved sneglens hærgen. (...)
Nu ebber snegleplagen vel lidt ud i den kommende tid, selv om ikke engang frosten og vinteren vil frelse de plagede fra alle pinslerne. Og én ting er sikkert. De kommer tilbage, gør de. Vær vis på det..."

Og så slutter chefredaktøren med en lille bøn:

"Dermed har vi forsøgt at svare på de utallige henvendelser vi har fået. Held og lykke derude - men send venligst ikke flere snegle!"

Fortæl mig noget godt

Om jeg kan lære at leve med sneglene ved jeg ikke, men jeg vil prøve med alle midler at bevare min haveglæde, som giver mig så meget skønhed og livskvalitet. Det skal et slimet bæst ikke spolere, og jeg har brug for opbakning. HVIS nogle af jer, har en god historie om, hvordan I er kommet til at leve med sneglene - eller om hvordan I har bevaret haveglæden, så har jeg brug for at høre det. For det er en sorgens dag i min landhave.

PS. Det slimede bæst fortjener intet billede. Så derfor KUN tekst denne gang.


Kommentarer

  1. Hej Janne
    Jeg har ligesom dig fået sneglene i min have i år. Jeg har endnu ganske få og jagter dem flere gange om ugen. Jeg har høns som får lov til at gå frit, når urtehaven ikke er brug og de spiser gerne de små snegleunger. Jeg har overvejet at inddele haven med låger og hæk så hønsene kan hjælpe mig i prydhaven og på plænen hele sommeren igennem.
    Måske kan det være en ide for dig.
    Mvh Janne fra Løkken

    SvarSlet
  2. Fortvivl ikke - min haveglæde er helt bevaret trods sneglenes færden på min sommerhusgrund.
    De kan holdes nede til et acceptabelt niveau ved at samle ind et par gange om ugen og så i øvrigt bruge de jernholdige sneglekorn mod dem.
    Du kan evt. drysse dem lidt tættere ud mod den vej/grund hvor du ved de invarderer fra.
    Jeg drysser lidt spredt ud med korn blandt hele havens bede og ved hækkene og så lægger jeg et par ekstra portioner sneglekorn under et lille tag så de ikke opløses så hurtigt af regn.
    Jeg har brugt Bayer´s, Ferromol og så har jeg set en variant hos matas.
    p.s. synes du det er nødvendigt at have bogstavkode her på kommentarfelt - den kan slåes fra.

    SvarSlet
  3. Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
    Moskusænder blev mit svar på snegleproblemet. De kan ikke udrydde sneglene men holde dem så langt nede, at jeg skal lede efter dem i år, hvor andre samler dem ind i 1000'vis.
    Eneste to minus'er er:
    1) de klatter
    2) de kan også godt lide salat :)
    som dog langt opvejes af, hvor tamme og søde de små logrede, kvidrende (ikke-rappende) ænder er.
    Og så smager moskusænder alias berberiand godt, så de ville være et glimrende supplement i dine selvforsyningstanker :)

    SvarSlet
  4. Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
    Moskusænder blev mit svar på snegleproblemet. De kan ikke udrydde sneglene men holde dem så langt nede, at jeg skal lede efter dem i år, hvor andre samler dem ind i 1000'vis.
    Eneste to minus'er er:
    1) de klatter
    2) de kan også godt lide salat :)
    som dog langt opvejes af, hvor tamme og søde de små logrede, kvidrende (ikke-rappende) ænder er.
    Og så smager moskusænder alias berberiand godt, så de ville være et glimrende supplement i dine selvforsyningstanker :)

    SvarSlet
  5. Hej Janne

    Du er nødt til at være konsekvent: Hver dag på jagt og klip eller hak dem over morgen og flere gange om aftenen. Det er vigtigt også at slå de små blege ihjel. Vi har absolut intet spiseligt i haven. Selv de små bæster trækker ulækre slimede spor, så drop det først som sidst. Jeg har ingen erfaring med ænder, duer heller ikke her midt i Aalborg. Ferromol måske, men ikke i den hidtidige våde sommer. (Vi har fået ca. 45 mm vand i dag). Ferromol opløses af fugt. Check de eftertragtede planter også i toppen hvor de blege bæster sagtens kan sidde og spise sig store. Synd for dig, for det er en evig kamp, som vi sikkert aldrig vinder. Hilsen fra Aalborg.

    SvarSlet
  6. Jeg føler med dig især fordi du nu har lavet den flotte store køkkenhave og snegle i urterne kan jeg ikke tage. Og jeg genkender den følelse jeg havde for 3 år siden da jeg fandt den første dræbersnegl og da jeg tog fat i naboen hvor den kom fra og spurgte om vi kunne gøre fælles indsats sagde han at de ikke havde gjort noget i de 2 år de havde haft dem! Stor skuffelse!
    Jeg har stadig et ok lavt antal dræbersnegle (10-20 stk om ugen) og jeg har fra begyndelsen samlet eller dræbt og fjernet (dette er vigtigt) sneglene. Jeg har dog en større plage i sneglene med hus på ryggen som æder ALT og er allevegne og i alle størrelser. Dette er også forværret de sidste 3 år.
    Jeg bruger Ferromol i bedene.
    God kamp, jeg håber at dagen i morgen ser lidt lysere ud:)

    SvarSlet
  7. Jeg har også drysset en del med ferramol. Det hjælper, men det viser sig at det ikke er helt uproblematisk. Læs f.eks. hvad Gourmethaven skriver om sneglebekæmpelse og ferramol.
    Hvis haveglæde er en del af ens personlighed kan snegle ikke ødelægge det.
    Vi har en stor køkkenhave med flotte store afgrøder som vi henter ind hver dag. Samtidig har vi virkelig, virkelig mange dræbersnegle. Plus alle mulige andre snegle. Det kræver konstant arbejde med at klippe snegle morgen og aften, især ved nysåede og nyudplantede afgrøder. Desuden må du altid have en saks på dig, når du går i haven. Efter nogle år vil du acceptere tingenes tilstand og ikke mere tro at det pludselig en dag holder op. Desuden accepterer man at der er ting, som f.eks. have jorddække, man ikke kan. Det er ikke min mening at lyde nedslående men tværtimod opmuntrende, for det kan godt lade sig gøre. Der er faktisk stadig et haveliv efter at dræbersneglen er flyttet ind.
    Om lidt bliver det lyst og jeg skal på dagens første runde med en saks.

    SvarSlet
  8. TUSIND TAK for alle jeres kommentarer, som er til stor opmuntring for mig. Jeg noterer mig, at det kan lade sig gøre at dyrke have trods de nye "kæledyr".

    Jeg vil patruljere flere gange dagligt, og så har jeg en sød nabo, som allerede har moskusænder. Måske kan jeg købe et aflægger-ænder, som kan bo her hos mig og hjælpe mig med patruljeringen.

    Igen: TUSIND tak for jeres opmuntring. Der er lys i mørket. Jeg klarer det:-)

    SvarSlet
  9. Hej Janne

    Jeg har i de sidste 2 år samlet flere tusinde snegle ind. Men i år er det først nu jeg har nogen på besøg og det er slet ikke i de mængder som de andre år. Om det er fordi jeg har samlet ind og prøvet at bekæmpe æg osv ved jeg ikke. Det er kun mine jordbær som har lidt skade af dem. Jeg fjernede dem helt de sidste år, men i år hakker jeg dem også bare over. Det er som om de er på en rejse, man kan se dem vandre skråt ind over vejen i byen og heldigvis køres mange over. Næstved har vist ikke haft nogen endnu, så måske er de på vej derned:-)

    Mvh Lizette Hansen
    Skørpinge, Stevns

    SvarSlet
  10. Kære Lizette,
    Tak for din kommentar. Det er faktisk også mit indtryk, at sneglene vandrer. Forhåbentlig vandrer de en dag videre:-) På vejene kan man tydelig se, hvor de er nået til. For Næstveds skyld håber jeg, at de standser!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN