Høsten er det hele værd

En håndfuld grøntsager til aftensmaden:
Pastinak, gulerødder, forårsløg.
Her hos mig overtager ukrudtet ofte lidt for meget her i efteråret. Blomster og afgrøder er på vej til at visne eller er groet i stok, men ukrudtet er på mærkelig vis upåvirket. Det vokser videre. Men så er det man må fokusere på den gode høst. Selv om ukrudtet ind i mellem tager magten, så kan jeg alligevel høste frisk salat, smukke kål, persille, pastinakker, selleri og ikke mindst fantastisk flotte gulerødder.

Fin gulerødshøst

Jeg har sået lidt forskelligt i år, og især Rolanka er blevet helt fantastisk. Det er en sen gulerod, som er ca. 150 dage om at blive klar til høst. Men så længe behøver man jo ikke vente. De små gulerødder smager måske endda allerbedst. Rolanka er god at kombinere med en tidlig gulerod. Så kan man roligt lade Rolanka sidde og vokse sig stor, mens man spiser af de tidlige. F.eks. Nantaise Milan.

Jeg er ikke så god til at tynde ud i gulerødderne. Det byder mig nærmest lidt imod at hive friske, spæde planter op. Men jeg kan jo godt se, at de gulerødder, som har fået plads bliver meget, meget større end dem, som er presset fra alle sider.

Man kan ikke få for mange

Gulerødder kan man næsten ikke så for mange af. Der skal være nok til, at man ikke er nærig med dem.  Nok til madpakker og høst af spæde gulerødder. Nok til råkost og madlavning og måske endda nok til opbevaring til vinteren.

Kommentarer

  1. Gulerødder, eller morötter, som vi kallar dem i Sverige, kan man inte få för mycket av, det har du rätt i! Vi äter dem ofta under hela året. Men de flesta är köpta i afären, vi har ett väldigt litet trädgårdsland.

    Ha det gott!
    /Ruben

    PS
    Kul med kommentar från vårt broderland

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN