Tilbageblik på 2012

Som haveentusiast ved man, at balancen mellem handlekraft og tålmodighed er svær. For at udvikle sin have er det nødvendigt at gribe til handling. Omvendt kan man ikke handle sig til drømmehaven, for der er ingen genvej mht. vækst. Man må finde tålmodigheden frem og vente på, at planterne vokser til og skaber det æstetiske udtryk, man har drømt om.

Nogle gange tænker jeg, at det går alt for langsomt i min have. Kunne man dog bare hurtigt nærme sig den store masterplan med haven! Men når jeg så ser tilbage på dette haveår, så er der dog alligevel sket en del i min egen landhave.

Køkkenhaven

Årets største skridt mod masterplanen var anlæggelsen af den ny køkkenhave. Det var så utrolig herligt at bevæge sig fra idé, til tegning, til handling! Nu ligger den store halvcirkelformede køkkenhave med de fire bede derude i haven og venter på foråret. Allerede i år har der været produceret fine grøntsager, selv om jorden ikke er optimal endnu. Ambitionen for 2013 er at jordforbedre og dyrke endnu flere fine afgrøder. Hele anlægget er endnu ikke helt færdigt. (mon det bliver det?) Pigstenscirklen er ikke afsluttet, og jeg har også nogle fine planer med espalier-træer osv, som endnu kun er på tegnebrættet.

Her er en lille billedkavalkade fra anlæggelsen af køkkenhaven:
















Små forandringer rundt omkring

Et meget lille skovbed blev anlagt i haven. Det viste sig dog at være for mørkt og tørt til rododendron. Til foråret planter jeg hostaer i stedet. Bedene omkring pavillonen er også godt på vej. Sidste år blev de plantet til, og her i efteråret blev der flyttet lidt rundt på nogle planter, så der gerne skulle blive et mere spændende gult bed - og et hvidt bed.

Vores indkørsel kom et skridt videre i 2012. Sidste år blev en pæn mængde af store træer fældet, og der kom lys ind til vores hus. Et nyt lille parkeringsområde blev anlagt i år, og her i november plantede jeg en lille taks-hæk, som jeg er spændt på at følge.

2013 

2013 byder på flere spændende forandringer i haven. Et drivhus er på tegnebrættet, og jeg forventer, at vi begynder byggeriet meget snart. Det bliver helt sikkert den største begivenhed i 2013. Jeg glæder mig! Jeg håber, at jeg også kan få tid til at anlægge et nyt stort bed med roser og stauder. Så kan jeg mærke, at det med formklippede buske slet ikke er en dum tanke.... Jeg kan bare slet ikke vente til det bliver forår! I ønskes alle et godt haveår!

Kommentarer

  1. Hej Janne,
    Jeg har fulgt med i din køkkenhaves tilblivelse og den er blevet rigtig flot. Jeg er især vild med pigstenskanterne :)
    Glæder mig til at se mere i 2013, og også fra det kommende drivhus.

    PS: Hvis ikke du ved det, har du koder på kommentarne!

    SvarSlet
  2. Hold da op...sikke en køkkenhave! Jeg er begejstret for at der er så mange klare tanker bag din udformning og imponerende ser det allerede ud!

    Kender alt til den svære disciplin det er at tøjre utålmodigheden og lade tiden arbejde på at lade træer, buske og planter gro op og til. Det sætter i den grad vores levetid i relief, når man planter småtræer og tænker, at om 10-15 år, så...

    Mange hilsner og skøn aften fra
    Katinka

    SvarSlet
  3. Hej Jane.
    Jeg har netop anlagt en køkkenhave der minder om din (min er dog helt rund)
    Jeg er lidt nysgerrig for at høre, hvordan du holder sneglene fra din?
    Kan man få sneglehegn som er rundt?
    Tak for en dejlig blog :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN