100 nye taks på plads

I følge min master haveplan, skal der være masser af stedsegrønne hække i min have. Jeg elsker de mørkegrønne takshække, så det bliver der fremover mange meter af i min have.

Sidste år plantede jeg en lille smule hæk og fik de første erfaringer med taks, og i år bliver der skruet op, så jeg har nu plantet 100 planter mere. De udgør ca. 15 meter hæk i mit nye store bed, som jeg har etableret i år + ca. 18 meter hæk for enden af to af køkkenhavens bede.

Sidste år plantede jeg en lille hæk bestående af ca. 20 taksplanter. Min erfaring er indtil videre, at de ikke er specielt krævende mht. jorden, men til gengæld er meget følsomme for vintersol + frost. Ganske som andre stedsegrønne. De ser fint mørkegrønne ud hele vinteren, men sidst på vinteren bliver de meget let skadet - og bliver røde. De nye hækplanter står udsat uden skygge.

Det betyder, at jeg skal overdække mine taks, når der for alvor kommer frost i kombination med solskin. Jeg er bare i tvivl om, hvordan det kan gøres. Hvis nogen derude har et godt råd om beskyttelse af stedsegrønne planter, så giv endelig lyd fra jer!
Det nye bed, som stadig er åbent og kedeligt at se på, får en takshæk som rumopdeler.
Bedetdeles i to - mellem den blå og pink afdeling. Det giver struktur -
og bliver rigtig flot om nogle år. Bemærk de mange dådyrspor:-(
For enden af to af køkkenhavens bede, skal der nu være takshæk. Det bliver en smuk indramning,
og græsset bliver lettere at klippe ved stålkanterne. Dog er der nu mere, der skal luges:-)

Kommentarer

  1. Du har haft travlt med at plante.
    Det må være en dejlig fronemmelse at vene på resultatet, når du har sat så mange planter!!

    SvarSlet
  2. Kære Janne,
    Sikken ildhu og engagement du lægger for dagen i din have. Jeg er fuld af beundring over din køkkenhave - så kan Søren Ryge godt pakke sammen :-)
    Jeg håber du finder en løsning med dine takshække, for det er da ærgerligt, hvis de bliver ødelagt allerede nu. Jeg glæder mig rigtig meget til at følge med i, hvordan dine to bede udvikler sig og sikkert vil blomstre overdådigt til næste sæson.
    Mange gode havehilsner og god weekend i øvrigt,
    Kh Mathias

    SvarSlet
  3. Kære Jette og Mathias,
    Tusind tak for jeres kommentarer. Nogle gange synes jeg jo, at jeg slet ikke gør nok! Men jo, jeg er jo kommet et stykke vej i min have gennem årene. Køkkenhaven er flagskibet. Smuk og ganske nyttig er den, men der er altid mere at gøre:-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN