Dyne til takshækken

Nattefrosten er sat ind - og ovenikøbet i kombination med klare, smukke solskinsdage. Det er jo rigtig dejligt for os mennesker, men ikke så godt for mine nye taksplanter. Taks og andre stedsegrønne planter er ikke glade for frost i kombination med sol. Solen sætter gang i fordampningen fra bladene, men frosten forhindrer planten i at forsyne sig med ny væske, og den vil udtørre. Bladene / nålene bliver rustrøde. Det sker oftest sidst på vinteren. Men jeg har altså valgt at dække mine hække ned nu.
Den nyplantede takshæk er svær at få øje på. Grangrene beskytter de sarte planter.

En af mine gode venner ejer noget skov, så jeg har været så heldig at få en trailerfuld gran leveret. Det har jeg lagt på begge sider at takshækken, så planterne forhåbentlig kan få noget skygge samtidig med, at nedbør kan trænge igennem. Jeg aner ikke, om det er det rigtige at gøre, men det er i hvert fald nemt og billigt. Nogle af de nyplantede taks har det allerede svært som følge af omplantningen, kan jeg se. De er allerede lidt røde. Men jeg tror på, at de nok skal få fat. Sidste år plantede jeg en lille hæk, og de blev noget skadede af frost sidste år, men er kommet fint i år. (med få undtagelser)


Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN