Regnen falder og vi må indendørs i drivhuset

På tredjedagen falder regnen i haven, som tager venligt imod. Foråret har været skønt for os mennesker og tørt for planterne. Endelig falder regnen, og fuglene synger imens. Temperaturen er dalet til 12-15 grader i drivhuset, så i dag er en god dag at arbejde derinde på.

I weekenden blev det sidste byggerod fjernet fra drivhuset og jeg begyndte at bygge bede. I den ene ende af drivhuset skal der være bede til planter og i den anden ende skal der være flisebelægning, så der er plads til fri udfoldelse. Der kan jeg stille krukker med træer, planteborde eller måske en stol og et bord.

Men bedene først. Jeg bygger bedkanter i ubehandlet træ hele vejen rundt i halvdelen af drivhuset. Desuden kommer der et ø-bed med flisegang rundt om.
Rammerne blev bygget først, herefter et tyndt lag sand som underlag for fliserne.

Stien er på plads. Nu mangler der at komme jord og planter i bedene.


Bedkanter
Først byggede jeg bedkanterne, og selv om jeg havde gjort mig grundig umage med måltagning, udregning osv, så lykkedes det alligevel ikke at få det hele til at passe med fliserne. Jeg havde sørget for at lave en 75 cm. bred gang hele vejen rundt, så det passer med flisemønsteret. (fliser = 25x50 cm.)
Herefter lagde jeg sand på gangen og rettede af til fliser. Herefter blev fliserne lagt.

Man lærer af sine fejl, siger man jo
Det gik meget godt med fliserne indtil det andet hjørne. Jeg kunne ikke få fliserne til at passe. En simpel regnefejl havde gjort, at jeg havde lavet ø-bedet lidt for lille - og fået skubbet fliserne lidt for meget til den ene side. Men nu er der skubbet lidt med det hele og fliserne er kommet på plads. De ligger ikke fuldstændigt perfekt, men en sti er der da blevet.

Jeg er meget entusiastisk omkring mine gør-det-selv-projekter, men mine projekter vinder nok ingen priser for det håndværksmæssige niveau. Jeg kunne godt bruge lidt mere bogholder-egenskaber i min tilgang til projekterne, for uanset hvor nøjagtig jeg er, så har de rette linjer og vinkler det svært i mit selskab.

Selv om det regner, så er det gule bed alligevel et billede værd.

Kommentarer

  1. Er altså et flot drivhus. Mægtig god ide med et ø-bed - men kræver dog et rummeligt drivhus ;-)
    Er lidt misundelig...
    Henrik Havehjerne

    SvarSlet
  2. Ih hvor jeg glæder mig til at se nogle tegninger over huset - især tagkonstruktionen. Min lyst til at bygge selv bliver jo ikke mindre, når jeg ser dit:-)

    SvarSlet
  3. Ups ja - det har jeg vist lovet. Tegninger kommer...

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN