De stedseGRØNNE - ikke RØDE!

De stedsegrønne lider...og takshækken især.

Nødlidende taks plantet sidste år. Selv de nye nåle er røde.

Det har været en fantastisk sommer indtil videre. For os mennesker. Men for mine stedsegrønne er det for varmt og for tørt. I hvert fald er de yngste af mine takshække nødlidende. Jeg plantede hækkene i efteråret og har passet godt på dem i vinter. De er blevet overdækket, fordi jeg har været meget opmærksom på, at de ikke skulle udsættes for direkte sol i frostvejret.  Det lykkedes meget godt. Vinteren var mild, foråret fint. Men i løbet af foråret og sommeren er mine taks blevet mere og mere røde. Heldigvis er der lyspunkter. Taksen har sat nye skud; det må jo betyde, at planterne trods alt er i live. Mange af skuddene er bekymrende røde, synes jeg. Det er ikke godt.


Vanding og gødning

Her i den varme forsommer har jeg endda vandet nogle gange, men det ser ikke ud til at være nok. Så i dag har hækkene også fået gødning og mere vand. Jeg holder øje i den kommende tid, for jeg VIL have de takshække til at lykkes. Normalt er taks tørketålende og kan tåle både sol og skygge - så det MÅ også lykkes hos mig.

Jeg har nogle taksplanter, som er et år ældre, og de ser noget finere ud. Dejligt mørkegrønne med lysegrønne skud. Sådan skal det være.
Sund takshæk, plantet for to år siden.

Kommentarer

  1. Prøv at grave en af de mest angrebne op og ryst jorden fra. Måske er de angrebet af snudebille-larver: hvide sammenrullede larver der æder alle rødderne. De elsker taks.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. åh nej!! Tak for tippet. Jeg kigger efter.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN