Seks slags kål

Kålbedet med seks forskellige slags kål.
I disse dage er det for varmt til havearbejde. Mere end tredive grader er for meget til mig. Jeg har en masse gøremål på min liste, men jeg må kaste badehåndklædet i ringen og nøjes med at gå nogle runder i haven og i øvrigt nyde synet fra hængekøjen.

Bl.a. glæder jeg mig over kålbedet, hvor jeg i år har seks slags kål. Planterne gror som fornøjet lige nu, og det er så smukt med de store planter i grønne og lilla nuancer. Men jeg ved også, at det er sidste chance for at nyde uspolerede kålplanter, for sommerfuglene har været der og lagt deres æg. Der begynder at komme huller i bladene, fordi de små larver er på vej. Mit gæt er, at det bliver et år i sommerfuglelarvernes favør. De er her tidligt i år, og de kan nå at spise meget!


Spidskål er en sommerkål, som er klar til høst nu.

Spidskål og savoykål

De er begge sommerkål og er klar til høst nu. Det er dejligt, for så kan man lige nå at spise nogle stykker inden larverne gør det. Det eneste problem er, at man bestemt ikke kan nå at spise dem alle på en gang. Spidskål debuterer i min have, og jeg er vild med den milde kålsmag. Den er på genvalg til næste år. Savoykål er også god. Jeg bruger den mest til gryderetter. I år har jeg sommerudgaven, men den kan også dyrkes som vinterafgrøde, hvilket nok i virkeligheden passer mig bedst. Der er masser af afgrøder om sommeren, så det kan blive svært at få dem spist.

Savoykålene har dannet hoveder.
Rådkål, som allerede så småt er angrebet af larver.

Rødkål, hvidkål

Klassikere i mit kålbed. De er begge vinterkål og klarer sig som regel udmærket igennem larvesæsonen. Pointen er, at hoveddannelsen sker efter larveangrebet, og derfor får det som regel kun lille betydning. Dog kan enkelte planter angribes så hårdt, at de ikke overlever.

Hvidkålene begynder at danne hoveder nu, men de er først klar til efteråret.

Grønkålene står på rad og række og ser flotte ud i køkkenhaven.

Grønkål og glaskål

Grønkål er klar allerede nu til brug for salat, supper osv. Grønkål er følsom over for larveangreb, så det er en god idé at fjerne så mange larver som muligt. De kan hurtigt ribbe grønkålene. Når larverne er forsvundet kan grønkål godt vokse videre - hvis ikke de er for hårdt angrebet. Glaskål er også debutanter i min have. De er ekstremt smukke og jeg dyrker dem også mest for æstetikkens skyld.

Den lilla glaskål er en smuk plante, som jeg først og fremmest dyrker for dens æstetiske kvaliteter.

Kommentarer

  1. Jeg har egentlig holdt mig lidt fra kål p.g.a. sommerfuglelarverne, men nu kan jeg se at der er mange kål som overlever dem. Spidskål er jeg vild med, så det må jeg have til næste år.

    SvarSlet
  2. Dette website anvender cookies fra Google til at levere sine tjenester og analysere trafik. Din IP-adresse og brugeragent deles med Google sammen med effektivitets- og sikkerhedsmetrics. Dette sker for at sikre tjenestekvaliteten, generere brugsstatistik samt registrere og håndtere misbrug.FLERE OPLYSNINGEROK

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN