Tre slags bladbede


 Det er med til at gøre hverdagene lidt mere festlige, og mit humør stiger et par grader, når jeg kan hente gode råvarer til aftensmaden i min køkkenhave. I dag havde jeg bestemt, at hovedingrediensen skulle være bladbede. Resultatet ses på billedet.

Fuldkornscanelloni med fyld af bladbede.
Med rustik tomatsovs og grøn salat.


Den røde, den hvide og den gule.
Den herlige spinaterstatning er fantastisk i køkkenhaven. Den er smuk, har en lang sæson, der er meget mad i den - og den er meget sund. Jeg har tre forskellige - og der er ingen chance for, at vi når at få spist al den bladbede.
I virkeligheden er alle bladbeder grønbladede, men stænglens farve kan skifte. Jeg har gule, røde og hvide i min køkkenhave i år. Bladbede har helt utrolig god æstetisk værdi i køkkenhaven pga. stængelfarven, men også pga. bladenes fylde og højde. De er gode kontraster til f.eks. løg.



Den gule er da smuk. 

Kan bruges som spinat
Bladbede kan bruges som spinat, blot er det bedre, hvis man spørger mig. Ligesom spinat plukker man en ordentlig omgang, som falder sammen ved tilberedning. Forskellen er bare, at bladbede har større blade og giver et bedre udbytte. Man tømmer på ingen måde rækken, når man høster til en omgang spinatsauce. Desuden kan også stænglen spises.

Oxalsyre
Bladbede indeholder oxalsyre, ligesom rabarber og spinat. Det smager ikke syrligt, men man kan mærke det i munden, når man har spist det. Ikke ubehageligt, men man bemærker det.

Opskrift: http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/cannelloni-med-bladbede-pralboenner-og-tomat



Kommentarer

  1. Yummy, det ser lækkert ud :-). Bladbede må ind i landliggerhaven. Det er en skøn grøntsag og som dig kan jeg egentlig bedre lide den end spinat. Der er lidt mere at bide i og stænglerne gør deres til det.

    /Birgitte

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN