Hvem har spist mine rødbeder?

At rødbeder er en populær spise i disse år er klart. De er sunde, velsmagende og smukke. Efterhånden findes rødbeder i mange farver og uanset om det er de bolchestribede, de klare orange eller de gode gammeldags "rødbedefarvede" rødbeder, så har jeg stærk konkurrence fra to fronter i min køkkenhave: En overjordisk og en underjordisk fjende. Det er ikke kun mig, der kan lide rødbeder.

Et dådyr har haft mulen i bolcheposen:-) Uden at spise op.

Fjende no. 1

Dådyrene ELSKER rødbeder, og de kan hurtigt hive en række eller to op af jorden, gnaske lidt i nogle af dem og ellers bare efterlade sig et syndigt og sørgeligt rod. Ja, ja. Det bliver sidste sæson, de kommer til at gnaske rødbeder i sig i min køkkenhave. Inden foråret skulle min have gerne være hegnet ind.

Fjende no. 2

Men nu har der vist sig en underjordisk fjende: Hr. Muldvarp/Mosegris, formoder jeg? Man trækker en rødbede op af jorden, men det viser sig, at kun toppen og en tynd skal er tilbage. Resten af rødbeden er udhulet nedefra og har synlige tandmærker... Det er da lidt sjovt - og MEGET IRRITERENDE! Men heldigvis er jeg et stort nok menneske til at unde de stakkels pelsdyr lidt sjov:-) Der er da nok til alle! (Eller måske er det kun ønsketænkning. Jeg burde skrive - jeg FORSØGER at være et stort nok menneske, for jeg vil helst have min køkkenhave for mig selv).

Her er en stor, udhulet rødbede. Der, hvor jeg trak rødbeden op kan man se, hvor mosegrisen er kommet fra.

Sådan ser det ud, når dådyrene har plyndret rødbederne.


Kommentarer

  1. Ja det er surt, og mosegrisene eller muldvarpene kan du ikke hegne for.

    SvarSlet
  2. Næh....det ville være ideelt med et kombineret vildt- /snegle og mosegrishegn:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Muldvarpe er nu det mindste problem, da de er rovdyr, til gengæld har jeg haft andre gæster i mine rodbeder, hvor det meste af rodbederne mellem toppen og jorden var ædt, og med tydlige tandmærker, her gætter jeg på harekillingr eller rotter, men jeg har ikke set hvem jeg har haft på kost

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN