Nu kan vi sige "løgvækster"

I foråret lyste de gule tulipaner op i bedet blandt lilla og grønt.
Jeg er sådan en, som køber tulipanløg, når udsalget er ved at være ovre - og vinteren er godt i gang. Hvis det går godt, så får jeg løgene sat. (Det er sket flere gange, at poserne med løg er endt i skraldespanden, fordi jeg aldrig lige fik dem sat. )Men sidste år skete der det mirakel, at jeg fik købt nogle løg og i dette forår takkede jeg mig selv mange gange. For det er virkelig smukt og nærmest helbredende for en vinterdepressivlignende krop at gå ud i forårssolskinnet og se på de smukke farver i de ellers lidt triste bede. April og maj var noget mere farverig, end de plejer at være her hos mig. Og det vil jeg gerne gentage.

Nu kan vi sige "løgvækster"

Hvis det stod til mig skulle alle forårsløgvækster (Tak til Claus Dalby, som har lært os at bruge ord som "løgvækster" ) komme igen år efter år. Krokus og narcisser er ret trofaste, værre er det med de ellers så smukke tulipaner. De blomstrer som regel kun een gang. Der findes botaniske tulipaner, som kommer igen år efter år, men udvalget er begrænset, og de ligner helt ærligt ikke vores drømme om tulipaner.

Så jeg har indkøbt 175 løg: Prydløg, tulipaner og krokus. Måske mangler jeg lige lidt endnu. Jeg holder mig til lilla/blå, dyb pink/purpur og hvid. Jeg mangler at få købt gule tulipaner. (men måske kommer sidste års vækster måske igen?) Måske ikke verdens mest populære farve, men i foråret var de så smukke sammen med blå perlehyacinter og buksbomkuglerne.

Green spring hedder den limegrønne/hvide tulipan.


En pakke med løg direkte fra Holland.

Et lille tip eller to

Nogle bruger sikkert en løgsætter, og jeg kan se det smarte i den. Men jeg ville nok fare vild i, hvor jeg har sat nogle løg - og i hvilken farve? Så jeg graver nogle felter i mit bed ( i den rette dybde i forhold til løget), sætter en gruppe af løg i hullet og lader hullet stå åbent, indtil jeg er færdig med bedet. Tippet her er: Lad være med at dække feltet til, før alle løg er nede. I løbet af tre minutter sker der det, at man glemmer, hvad man satte hvor. Når alle felter er gravet, kan man også danne sig et helhedsindtryk af, hvordan løgene er fordelt i bedet - og evt. korrigere.

Tip nummer to: Hvis du er vild med løgvækster, så kan det betale sig at købe store mængder i Holland. f.eks. bulbi.nl

Kommentarer

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN